هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

بازگشت سنگ‌نبشته حماسه گیلگمش به زادگاهش

سنگ‌نبشه سفالی حماسه گیلگش پس از ۳۰ سال به زادگاهش در عراق بازگشت.

این لوح سفالی که متعلق به دوران «آشور بنی‌پال» فرمانروای آشوری بود، سی سال پیش در جریان یک دزدی از یکی از موزه های بغداد، از عراق خارج شد.

به باور کارشناسان، این سنگ‌نبشته به صورت غیرقانونی در سال ۲۰۰۳ وارد خاک امریکا شده و پس از آن یک موسسه آثار هنری و عتیقه به نام «هابی لابی»، آن را خریده است. سپس «موزه انجیل» این موسسه واقع در شهر واشینگتن، لوح را به نمایش گذاشته است.

سرانجام ماموران اداره امنیت امریکا موفق شدند در ادامه پژوهش‌های خود، این لوح را در سپتامبر سال ۲۰۱۹ از موزه پس بگیرند و ضبظ کنند. پس از آن هم دادگاه نیویورک در یک رای، حکم بازگرداندن این لوح را به کشور مادری خود یعنی عراق کنونی، صادر کرد.

این سنگ‌نبشته که در جریان کند و کاوهای سال ۱۸۵۳ میلادی پیدا شد، حدود ۱.۷ میلیون دلار ارزش دارد و بخشی از ۱۲ لوح کتابخانه آشور بنی‌پال است. این اتفاق واکنش دبیرکل یونسکو را هم در پی داشت و وی بازگرداندن این اثر تاریخی را گام مهمی در راستای شناخت بیش‌تر مردم عراق از تاریخ میهن خود دانست.

دبیرکل یونسکو گفت: «بازگرداندن این اثر تاریخی مهم گامی در راستای شناخت بیشتر مردم عراق از تاریخ کشور خود و یک پیروزی بزرگ بر افرادی است که با سرقت آثار تاریخی و قاچاق آن منابع مالی خشونت‌طلبی و تروریسم را تامین می کنند».

گفتنی است علاوه بر سنگ‌نبشه سفالی حماسه گیلگش، یک تندیس سومری سه هزار ساله هم در نوبت بازگردانی به زادگاه خود در عراق است.

بر اساس آمار اداره امنیت امریکا، از سال ۲۰۰۸ تاکنون، این نهاد بیش از ۱۵ هزار اثر تاریخی ربوده شده را به ۴۰ کشور گوناگون بازگردانده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید