هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

با وجود مخالفت‌ها، موزه گوگنهایم در هلسینکی هم ساخته می‌شود

پس از بیلبائو، حالا هلسینکی هم صاحب یک موزه گوگنهایم خواهد شد.

شاخه دیگری از موزه گوگنهایم در اروپا و در شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند گشایش می‌یابد. مدل موزه گوگنهایم در هلسینکی آماده شده است و پروژه ۱۳۰ میلیون یورویی برای گشایش این موزه به‌زودی آغاز خواهد شد.

در رقابت میان یک هزار و هفتصد آرشیتکت از ۷۷ کشور، سرانجام طرح نیکولا مورو و هیروکو کوسونوکی، دو معمار ساکن فرانسه به عنوان اثر برگزیده اعلام شد.

بازنمایی سه بعدی پروژه «هنر در شهر»

نیکولا مورو می گوید مفهوم طرح او باز بودن فضا و شفافیت است. هیروکو کوسونوکی وجه انسانی بنا را ارتباط موزه با شهر می‌بیند و به همین دلیل نام آن «هنر در شهر» است.

ریچارد آرمسترانگ مدیر بنیاد و موزه گوگنهایم می گوید:

به نظر من طرح موزه بر اساس احترام به خیابان و احترام به چوب دو عنصری که ستون فقرات فنلاند است، پیاده شده است. هم‌چنین رابطه بسیار نزدیکی با دریا دارد که بخش دیگری از طبیعت فنلاند است.

ریچارد آرمسترانگ

پروفسور مارک ویگلی داور اصلی مسابقه انتخاب طرح موزه و رییس دانشکده معماری دانشگاه کلمبیا می گوید: «این یک پروژه با این‌که در فنلاند تازه است، اما احساس می شود که از خیلی پیش تر اینجا بوده است.»

البته باور همگانی درباره ساختن موزه مخالفان بسیاری در پایتخت فنلاند و نیز در سراسر این کشور دارد.

علاوه بر هزینه احداث موزه که در یک پارکینگ ساخته می شود، ۲۰ میلیون یورو به بنیاد گوگنهایم پرداخت می شود. یکی از کارشناسان طراحی شهری مانند بسیاری با تاکید بر ناعادلانه بودن این مبلغ می گوید: «هلسینکی باید همه این هزینه ها را پرداخت کند. نه تنها هزینه ساخت، بلکه باید این محوطه ارزشمند را رایگان به بنیاد گوگنهایم بدهد. تمام هزینه های نگهداری و پرسنلی موزه را برآورده کند. این دست کم سالانه هفت میلیون یورو به بودجه شهر می‌افزاید؛ آن هم در حالی که همه، فریاد کاهش بودجه سر می‌دهند.»

بنا به گزارش سال ۲۰۱۲ هلسینکی سانومات، بزرگ‌ترین روزنامه فنلاند و بر اساس چندین نظرسنجی، نزدیک به ۷۵ درصد مردم با این پروژه مخالف هستند. این در حالی است که دولت فنلاند برای مقابله با کسری بودجه، بسیاری از هزینه های رفاه عمومی را به میزان بسیاری کاهش داده است.

مسئول بخش فرهنگی این روزنامه می گوید: «پروژه گوگنهایم برای فنلاند خیلی گران تمام می شود. مخالفان باور دارند سرمایه گذاری در زمینه های هنری مهم‌ترین نیاز مردم نیست.»

ساخت این موزه و حالا پس از تصویب طرح پایانی معماری بنا نیز موضوع بحث های داغ مخالفان و موافقان بوده است. یکی از موافقان می گوید: «پروژه‌ی شگفت‌انگیزی است؛ داشتن موزه گوگنهایم افتخار بزرگ و فرصت بسیار مناسبی برای هلسینکی است.»

یک معمار فنلاندی می گوید گوگنهایم نام مهم و معتبری در دنیای هنر است اما فنلاند هم نام های معتبر خود را دارد. او می گوید این بودجه می توانست برای پشتیبانی و تقویت هنر و فرهنگ فنلاند به کار گرفته شود.

ساخت موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو در استان باسک یک عامل مهم در بازسازی اقتصادی شهر به شمار می‌رفت. اما مخالفان گوگنهایم در هلسینکی باور دارند این پروژه یک ایده آمریکایی است. کارشناسان فرهنگی و شهر سازی هم‌چنان سرگرم ارائه طرح‌های جایگزین در مخالفت با احداث گوگنهایم در هلسینکی هستند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید