هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تصویرسازی کتاب های مصور سوییسی در ارسباران

این هفته فرهنگسرای ارسباران میزبان نمایشگاهی خاص بود، تصویرسازی کتاب مصور کودکان، از آن نوع گالری هایی که با دیدن آنها قسمت کودکانه مغز آدم ها به وجد می آید و ته دلمان حوس دوچرخه سواری میکنیم، البته این نمایشگاه مسلما پس از این بازخورد انتشاراتی بالاتری خواهد داشت و همین روزها آثار این کتوب کودکانه چاپ شده در ایران را میتوانید در نمایشگاه کتاب ببینید. اما نکاتی قابل توجه در این رویداد به چشم میخورد که از مهم ترین آنها جو سبک و بدون دغدغه آن بود. شاید بهترین گزینه ها در طراحی و تصویر سازی همین بخش های کودکانه باشند، اما اینکه چطور با مخاطب ارتباطی بی آلایش برقرار کرده اند و هم کودکان و هم سن و سال دار ها را جذب کرده اند، نکته مهم همین جو بود.

تصویرسازی کتاب کودکان در ایران سابقه ای دیرینه دارد، اما هنوز هم نمونه های اروپایی جایگاه بهتری را از نظر بصری از آن خود کرده اند، البته در نهایت قصه ها حرف آخر را می زنند، این نمایشگاه نیز پر از رنگ و لعاب شاد و به یاد ماندنی بود. به نقل از سایت فرهنگسرای ارسباران در این نمایشگاه۷۰ اثر در ابعاد مختلف از ۶ کتاب به نویسندگی ژرمانو و تصویرگری آلبرتین زولو در معرض دیدعلاقه مندان قرار می گیرد. این نمایشگاه با مشارکت انجمن تصویرگران، موسسه فرهنگی ادبی کیا بخش فرهنگی سفارت سوییس و فرهنگ سرای ارسباران برگزار می شود. تاکنون کتاب های ( مارتا و دوچرخه، بازگشت مارتا، مارتا وهشت پا، مارتا در سرزمین بالون ها) ازکتاب های مشترک این دو هنرمند توسط انتشارات کودکان یزد به زبان فارسی منتشر شده است.

تصویرسازی کتاب کودک بر روی دیوار گالری

این شاید در یکی دو سال گذشته تنها نمونه تصویرسازی کودک بر روی دیوار یک گالری هنرهای تجسمی باشد که البته خود جایگاه ویژه ای را برای سایر علاقه مندان به این رشته و همین طور گشایش راه های ارتباطی با علاقه مندان این رشته در ایران باز میکند. گاها در گالری های هنرهای تجسمی این نگاه که نیاز به معرفی هر سبک و هر منظری از هنر وجود دارد از بین میرود و بیشتر تمرکز به روی آثار گنگ یا پرفروش رفته است.

آلبرتین تصویرگر سال ۱۹۶۷ درکشور ژنو متولدشد. وی پس از ازدواج با ژرمانو نویسنده کودک در سال ۱۹۹۶ فعالیت های مستمری را در  زمینه چاپ و نشر کتاب های مصور به انجام رساندند.  جایزه سیب طلایی براتیسلاوا سال۱۹۹۹، جایزه رسانه ای نوجوانان سوییس ۲۰۰۹، جایزه بهترین کتاب سال اروپا سال۲۰۱۰ جایزه کادروکت فرانسه ۲۰۱۱، جایزه منتقدان نیویورک تایمز ۲۰۱۳ و بالاخره جایزه اول رگاتزی در بخش داستانی نمایشگاه بلونیا ۲۰۱۶ برخی از فعالیت های این زوج هنرمند به شمار می آید. همچنین کتاب جدید این زوج به نام ” کودک من ” منتشر شده است . آلبرتین مدت ۱۷سال است که در مدرسه عالی هنر ودیزاین ژنو به تدریس تصویرگری وچاپ سیلک مشغول است. ژرمانو از سال ۲۰۰۹ ریاست انجمن Arole بخش کودک و نوجوان را برعهده دارد.

گزارش این نمایشگاه را در سایت فرهنگسرای ارسباران بخوانید

علیرضا محمدشاه

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید