هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

جنجال تیتر اشتباه درباره موزه هنرهای معاصر تهران

به گزارش هنرگردی به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، خبر مندرج در سایتThe Art Newspaper که ۱۲ امرداد با تیتر «ده اثر پیکاسو در میان آثار فراموش شده در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران کشف شد» صحت ندارد و هیچ اثری در موزه هنرهای معاصر تهران کشف نشده است.

این خبر درباره نمایشگاه بعدی موزه هنرهای معاصر تهران به کیوریتوری تایس فیسا است که شبهات و نگرانی‌هایی بین علاقه مندان به هنر ایجاد کرده است. موزه هنرهای معاصر تهران لازم می داند با ارایه توضیحاتی شبهات و نگرانی های موجود را برطرف کند.

این خبر نوشته ای گزارش گونه است که به نقل از گفته های تایس فیسا، کیوریتور نمایشگاه بعدی موزه هنرهای معاصر تهران تهیه شده است و اگر دقت شود، جملاتی که از او به صورت مستقیم نقل شده و داخل گیومه قرار گرفته به درستی بیان شده است. مساله از جایی آغاز می شود که ۲ گزارشگر، به تفسیر سخنان تایس فیسا دست زده اند. تایس فیسا در جملات نقل قول مستقیم عنوان کرده که به دنبال نمایش آثار کمتر دیده شده است که حساسیت برانگیز نباشند. این جمله ارتباطی با تیتر خبر ندارد و بیانگر کشف آثار جدید در موزه نیست.

طبق پیگیری های انجام شده و گفتگو با کیوریتور نمایشگاه، مقرر شده است تیتر و متن خبر تصحیح شود که در صورت عدم اصلاح، موزه به صورت قانونی بیانیه ای در این خصوص به زبان انگلیسی جهت درج در همان سایت صادر خواهد کرد.

موزه هنرهای معاصر تهران همواره از همکاری های بین المللی استقبال و برای آن برنامه ریزی می کند. تاکنون نمایشگاه های متعددی با کیوریتورهای غیرایرانی در موزه برپا شده است که آخرین آن همکاری با جرمانو چلانت بود. به هنگامی که موزه پس از سال ها تعمیراتی اساسی را تجربه می کند و مدتی امکان بازدید از آن برای علاقه مندان وجود ندارد، طبق برنامه ریزی قبلی تصمیم گرفته شد که نمایشگاهی از آثار گنجینه با کیوریتوری غیرایرانی به منظور خوانشی متفاوت برای آیین گشایش طراحی و اجرا شود. پس از بررسی های کارشناسان موزه، تایس فیسا که سابقه نمایشگاه های درخشانی از جمله آرتمپوی ونیز را در اذهان علاقه مندان دارد و چندین مرتبه در گشایش نمایشگاه های موزه هم شرکت داشته است، پیشنهاد شد و مورد موافقت رییس موزه هنرهای معاصر تهران قرار گرفت. پس از جلسات ابتدایی تصمیم بر آن شد که تیم کوچک و زبده ای از ایران در صورت نیاز تایس فیسا، او را همراهی کنند.

هیچ اثری از پیکاسو یا هنرمند دیگری در موزه فراموش نشده است و در نمایشگاه های متفاوت به کرات به نمایش درآمده است. در این خصوص استثنائاتی وجود دارد که مبتنی بر شرایط فرهنگی ایران است که شامل هیچ یک از آثار پیکاسو نمی شود. از پیکاسو یک مجسمه، ۲ تابلوی رنگ روغن، یک تاپستری، مجموعه بوفون (شامل ۳۱ اثر چاپی) به علاوه ۷ اثر چاپی دیگر در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران وجود دارد که همگی نمایش داده شده اند.

ایده اصلی نمایشگاه ترکیبی از آثار ایرانی و غیرایرانی است و تاکنون حضور هیچ یک از هنرمندان در نمایشگاه قطعی نیست. پس از انتخاب آثار توسط فیسا و مشاورانش، در روز گشایش، علاقه مندان آثار انتخاب شده را از نزدیک یا در کاتالوگ نمایشگاه مشاهده خواهند کرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید