هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

خانه پدری فروغ فرخزاد ثبت ملی می‌شود

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد اقدامات اولیه برای ثبت ملی خانه پدری فروغ فرخزاد شاعر ایرانی، انجام شده است.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر احتمال تخریب این خانه منتشر شده بود. سه روز پیش خبرگزاری ایلنا گزارش داد مالک خانه پدر فروغ در محله امیریه تهران در صدد اخذ جواز تخریب و نوسازی این بنای ۸۴ ساله است. این خبر واکنش‌های فراوانی در شبکه‎های اجتماعی ایجاد کرد و کاربران از دست‌اندرکاران امور فرهنگی و شهری خواستند موضوع را پی‌گیری کنند.

حجت نظری، نماینده پنجمین دوره شورای شهر تهران این موضوع را پی‌گیری کرد و در توییتی توضیح داد که شهردار منطقه یازده اعلام کرده جواز تخریب و ساخت این خانه صادر نشده و اگر سازمان میراث فرهنگی، بنا را ثبت و واجد ارزش اعلام کند، شهرداری منطقه آن را تملک می‌کند.

محمد شهرآبادی، شهردار منطقه یازده به ایسنا گفت جواز تخریب خانه امیریه صادر نشده و پرونده این خانه در دست بررسی است و هنوز تصمیمی برای آن گرفته نشده است. از آن‌جایی که برای صدور جواز تخریب بنا، شهرداری هر منطقه‌ باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام کند، علاقمندان و کسانی که پی‌‎گیری می‌کردند منتظر واکنش اداره کل میراث فرهنگی بودند.

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهم مرداد ماه گفت اقدامات اولیه برای ثبت ملی خانه پدر فروغ فرخزاد انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مسؤولان دفتر ثبت میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده بودند در اینکه مالک این خانه پدر فروغ فرخزاد بوده در شک و تردید وجود دارد و تا زمانی که سندی برای تائید این مسئله پیدا شود باید این وضعیت بررسی شود.

اکنون معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به ایسنا گفته است که سندی به دستشان رسیده که نشان می‌دهد زمانی این خانه متعلق به محمد فرخزاد، پدر فروغ فروغ فرخزاد بوده اگرچه چند بار دست به دست شده تا به صاحبان امروزی آن رسیده است. به گفته خانم سیروس‌نیا بر اساس سند جدید که مالکیت پدر فروغ را محرز می‌کند، می‌توان خانه را ثبت ملی کرد و بر همین اساس اداره میراث فرهنگی در حال انجام کارهای اولیه برای ثبت ملی خانه است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی تهران می‌گوید نداشتن نقشه‌ بنا مشکل‌ساز است اما میراث فرهنگی پرونده آن را برای ثبت به اداره کل ثبت آثار تاریخی می‌فرستد.

فروغ فرخزاد

فروغ فرخزاد در سال ۱۳۱۳در همین خانه واقع در منطقه امیریه تهران در منطقه ۱۱ به دنیا آمد. او بعدها با همسرش پرویز شاپور در خانه‌ای در مهدیان اهواز زندگی کرد که این خانه هم در سال ۱۳۸۸ تخریب شد. خانه فروغ فرخزاد در محله دروس که در آخرین سال‌های عمرش در تهران در آن ساکن بود و پس از مرگش کاوه گلستان در آن مستقر شد، هم دو سال پیش تخریب شد.

این نخستین بار نیست که تخریب یا احتمال تخریب یک بنای قدیمی در ایران خبرساز می‌شود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید