هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

درباره رالف گیبسون عکاس امریکایی

رالف گیبسون عکاس امریکایی (1939 لوس آنجلس) هنرمندی است که بیشتر به واسطه‌ی کتاب های عکاسی اش شناخته شده است. چینش دقیق و روایت کنندگی آثارش با زمینه‌ای اروتیک از جمله مشخصات عکس هایش هستند. گیبسون تا کنون بیش‌از پانزده جایزه بین‌المللی از جمله بورسیه گوگنهایم را از آن خود کرده و اکنون با همسرش مری جین مارکیژنو که یک طراح مد است، در نیویورک زندگی می‌کند.

ralph gibson_ photographer_honargardi_artevents (3)
عکاس: رالف گیبسون

رالف گیبسون یک عکاس مدرنیست و اگرچه دیدن بسیاری از عکس هایش این روزها شاید تکراری به نظر برسند، اما نباید فراموش کرد که وی یکی از “اولین ها” بوده است. توجه زیاد به فرم و شناخت دقیق وی از عناصر و جزئیات او را به یکی از بی‌بدیل‌ترین عکاسان عصر خود کرد. دقتش در کارها به اندازه‌ای زیاد بود که پیش از عکاسی سوژه های خود را با نهایت ظرافت مورد بررسی قرار می‌داد و سپس به ثبت آن‌ها اقدام می‌کرد. هم‌چنین برقرار کردن ارتباط درست بین کانسپت، جزئیات و رسیدن به مفهوم برایش فرآیندی رفت و برگشتی داشت و همین عامل باعث می‌شد که “خوب” بیافریند.

ralph gibson_ photographer_honargardi_artevents (2) ralph gibson_ photographer_honargardi_artevents (1)

در حالی که در دوران مدرنیست از عکاسان عمدتا به دو دسته‌ی عینیت گرا و ذهنیت گرا تقسیم می‌شدند، رالف گیبسون به عنوانی عکاس ذهنیت گرایی معرفی کرد که تفسیر خویش از موضوع را به شکل تصویر ثبت می کند. وی به چیدمان زیبایی از عناصر، تضادها و تنظیمات نوری دست پیدا کرد که توانست با مهارت بالایی تصویری را در برابر دیدگان مخاطبان خود پدید آورد که نمونه‌اش تا آن زمان دیده نشده بود. برای دیدن آثار بیش‌تر، می‌توانید به وبسایت شخصی وی مراجعه کنید.

رخشید فنایی

architect

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید