هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

دکتر ترانه یلدا و انتخابات پنجمین دوره شورای شهر

انتخابات اصولا یکی از ملاک‌های مهم مردم‌سالاری در جوامع پیشرفته به شما می‌رود و رسانه ها چنان به وفور بدان پرداخته‌اند که هر سخنی تکراری می‌نماید. به همین دلیل سعی می‌کنیم این مقوله را از منظری دیگر و مرتبط با معماری نگاه کنیم.

به عنوان یک شهروند تهرانی و کسی که چهار سال و نیم به تحصیل معماری مشغول بوده، هیچ وقت به اندازه امسال به انتخابات شورای شهر توجه نکرده‌ام؛ نه تنها به این دلیل که روز رای گیری با زادروزم یکی شده است، بلکه بیش‌تر به این دلیل که در این دوره افرادی تائید صلاحیت شده‌اند که تفاوت محسوسی با سال‌های پیش داشته و به طور قاطع می‌توان لقب متخصص را برایشان به کار برد. به خوبی در یاد دارم هنگامی که ورزشکاران گوی رقابت را در انتخابات شورای شهر از دیگران ربودند، برایم این پرسش مطرح بود که تا چه اندازه تخصص ایشان با حوزه کاریشان در شورای بزرگترین کلانشهر ایران مرتبط است و به فرض چقدر زمان می‌برد تا قهرمانی که تاکنون با فنون و قوانین کشتی زندگی کرده، به مسائل شهرسازی و موضوعات تخصصی معماری مسلط شود، چنان که بتواند درباره حیاتی ترین رخدادهای پایتخت تصمیم‌گیری نماید؛ تصمیماتی که می‌توانند به سرعت بر زندگی روزمره مردم پرجمعیت ترین کلان‌شهر کشور تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بگذارند. پاسخش را هم بعدادریافتم: چنین امکانی وجود نداشت یا دست کم آن طور که می‌بایست نایل نمی‌شد و گواهش چهره‌ی این روزهای پایتخت است.

خانم دکتر ترانه (زهرا) یلدا

اما امروز بسیار خرسندم که متخصصانی چون خانم دکتر ترانه یلدا (متولد ۱۳۳۳ تهران) را در فهرست نامزدان این شورا می‎بینم. ایشان تحصیل کرده‌ی دانشگاه پاریس ۸ و دانش‌آموخته دکترای معماری و شهرسازی از دانشگاه پلی تکنیک تورینوی ایتالیاست و خوشبختانه چهره‌ای سیاسی نیست؛ کسی است که دانش و تخصصش معماری و شهرسازیست و از تمامی دعواها و کشمکش‌های حزبی و سیاسی به دور است. ایشان تا به امروز ۳۵ سال سابقه کار معماری و شهرسازی در سراسر ایران و به ویژه کلانشهر تهران دارد و تنها برای تدوین و راه اندازی طرح های جامع و تفصیلی تهران ده سال زمان صرف کرده است. چاپ بیش از صد مقاله‌ی تخصصی در مجلات معماری و شهرسازی و ارتباط مستمر با بخش آموزش، او را به برجسته ترین منتقد و فعال نظریه پرداز معاصر شهرسازی تهران تبدیل کرده.

امیدورام امسال بیننده‌ی ورود افراد کاردان و متخصص به مهم‌ترین شورای شهر کشور باشیم.

  • عکس ها از ریحانه طراوتی

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید