هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

دیلیپ کومار اسطوره سینمای هند درگذشت

دیلیپ کومار هنرپیشه اسطوره‌ای سینمای هند، روز چهارشنبه در سن ۹۸ سالگی در شهر مومبای (بمبئی) درگذشت. نقش های او به عنوان قهرمان «تراژدی» در فیلم‌های بالیوودی در یادها مانده است.

به گفته یکی از پزشکان معالج وی، آقای کومار دچار مشکلات تنفسی بوده است.

دیلیپ کومار با نام اصلی محمد یوسف خان زاده سال ۱۹۲۲ میلادی در پیشاور بود. زادگاه این هنرمند هم اکنون در خاک پاکستان قرار دارد است. او پس از دریافت پیشنهاد بازیگری در بالیوود نام هنری «دیلیپ کومار» را برای خود برگزید.

دیلیپ کومار نخستین بار در سن ۲۲ سالگی با بازی در فیلم «جوار باتا» به صحنه سینما وارد شد و با فیلم «جاگنو» در سال ۱۹۴۷ به شهرت رسید. اما دو سال بعد با نقش آفرینی در فیلم ملودرام «انداز» با حضور نرگس و در کنار همشهری‌اش راج کاپور به یک ستاره بدل شد.

دیلیپ کومار در پنج دهه فعالیت هنری خود، در بیش از ۶۵ فیلم نقش آفرینی کرد. از جمله آثاری که آقای کومار به بازیگری در آن ها پرداخته است، می‌توان به فیلم های «دیوداس» (۱۹۵۵)، «آزاد» (۱۹۵۵)، «مغول اعظم» (۱۹۶۰)، «شکتی» (۱۹۸۲)، «کارما» (۱۹۸۶) اشاره کرد. گفتنی است او واپسین بار در فیلم «قلعه» محصول سال ۱۹۹۸ به اجرا پرداخت.

از معروف‌ترین فیلم‌های او «شکتی» بود که در ایران به اسم «قانون» نمایش داده شد و دیلیپ کومار در آن نقش رئیس پلیس را بازی می‌کرد. این فیلم نخستین و تنها فیلم مشترک دیلیپ کومار و آمیتا باچان بود.

خانه اجدادی این بازیگر مشهور در کوچه‌ای باریک در شهر پیشاور در استان خیبر پختونخواه پاکستان قرار دارد و مقام‌های این شهر اعلام کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای بازسازی آن هستند.

پس از رسانه ای شدن خبر درگذشت دیلیپ کومار، سیاستمداران، بازیگران و چهره‌های مشهور به تسلیت و ابراز همدردی با خانم «سایره بانو»، همسر آقای کومار پرداختند. این زوج فرزندی نداشتند.

سرانجام پیکر آقای کومار روز چهارشنبه ۱۵ تیرماه توسط نیروهای پلیس در امتداد مسیری که هوادارنش در آن حاضر بودند به محل سوزاندن مردگان در حومه مومبای (بمبئی) منقل شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید