هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

سه عکاس زن

سیندی شرمن عکاس 60 ساله‌ی پست مدرنیست امریکاست. عکس‌های او از دنیای زنان به واقع یکی از تأثیرگذارترین رسانه‌های فمنیستی بوده و توانسته آن روی sherman_untitled_153سکه‌ی زنانگی هالیودی و صحنه‌ی مد را به چالش بکشد. جنسیت شاید مهم‌ترین کلیدواژه‌ برای درک عکس‌هایش باشد. او خودش را عکاسی می‌کند ولی در عین حال از خودش عکس نمی‌گیرد. بلکه تصویر زنان دهه‌های گذشته‌ی فیلم‌های هالیوود را بازی می‌کند.

 

 

 

 

شیرین نشاط عکاس و فیلم‌ساز 57 ساله‌ی ایرانی مقیم نیویورک است. در آثار نشاط دو مقوله‌ی هویت و جنسیت دارای نقش برجسته‌ای هستند و در پیوند با ریشه‌ی ایرانی او مانند خط و دیگر نمادها، منجر به خلق آثاری عمدتا اجتماعی- سیاسی شده که گاه از مرزهای جغرافیایی ایران پیش‌تر رفته و به مصر و فلسطین می‌رسند.Museo-Magazin-Shirin-Nesha-I-am-Its-Secret-1993

 

 

 

 



Shadi-Ghadirianشادی قدیریان را بیش‌تر به واسطه‌ی مجموعه عکس‌هایش از زنان قاجاری می‌شناسیم که آن‌ها را در ژستی قجری، در حال استفاده از وسایل مدرن به تصور کشیده است. در آثار قدیریان فضاهای رازآلود جایگاه ویژه‌ای دارند و می‌توان او را در شمار عکاسانِ مفهوم‌گرا قرار داد. او هم مانند شیرین نشاط به وضعیت زنان توجه داشته و جنسیت در کارهایش نقش مهمی را ایفا می‌کنند. وی در به کار بردنِ عناصر متضاد و نمادین مهارت دارد و در این راه ابایی از منتاژهای رایانه‌ای ندارد.

 

کتایون علیها

معمار داخلی و طراح گرافیک

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید