هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه گروهی گلیچ ویدئوآرت پلتفرم۱۰۱ در ساختمان کندوان

سومین دوره نمایشگاه گروهی ‌پلتفرم۱۰۱ با عنوان‌ «گلیچ: زیبایی‌شناسی پیکسل» به کیوریتوری محمدعلی فاموری، جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ساختمان کندوان بنیاد پژمان گشایش می‌یابد.

پلتفرم۱۰۱ با مشارکت مطالعاتی آرت‌ریسرچر و همراهی هنری استودیو فاموری از سال ۱۳۹۷ با تمرکز بر نمایش هنرهای دیجیتال به حمایت از آرتیست‌های فعال در این حوزه پرداخته و به گسترش شناخت این ‌مفهوم در جامعه هنر ایران همت‌ گذاشته است. در سومین دوره این نمایشگاه‌ها، آبان امسال در ساختمان کندوان با همراهی گروه الف و حمایت رسانه‌ای هالی‌آرت لندن و فاین‌آرت‌شیپرز نیویورک به بازخوانی مفهوم گلیچ آرت پرداخته می‌شود.

ابهام در زبان گلیچ منجر به دو عملکرد می شود؛ از یک سو پیکسل که به عنوان کوچکترین واحد تصویر دیجیتالی دارای هویت مستقل، قادر به حمل حالت جدیدی از بیان است. و از سوی دیگر به بیننده این امکان را می دهد تا به تصویر مختل و تخریب شده نگاه کرده و با تفسیرهای شخصی در جلوه‌ای زیبایی شناختی شرکت کند.

زیبایی شناسی پیکسل در هنر گلیچ گفتمانی است که از کل به جزء و متعاقباً از جزء به کل منتقل می شود و چرخه ای را ایجاد می کند که باعث می شود پیکسل ها به عنوان عناصر مستقل و زیبایی شناختی مورد توجه قرار گیرند. به این ترتیب، آرتیست‌های گلیچ از نظرات عمومی در مورد سر و صدا فاصله می گیرند و آثاری را برای معرفی ارزش و ماهیت پیکسل ها ایجاد می کنند و این کار را با تعریف مجدد زبان پیکسل و زیبایی در ذهن ما انجام می دهند. تناقضات ساختاری و شباهت های واضح بین زبان‌های پیکسلی و بصری باعث شده است تا آرتیست‌های گلیچ از همه ویژگی‌ها و استراتژی‌های موجود در زبان تصویری استفاده کنند.

در «زیبایی‌شناسی پیکسل» فاموری آثار ویدئوآرت ۲۷ آرتیست، عبارتند از: آبارکا، آرش معصوم، آرزو رمضانی، عقیق افخمی، کریس کر، دیوفنگ، الناز محمدی، عرفان عشوریون، فرانکو پالیوف، هرناندو اوریتا، محمدعلی فاموری، محمد عبدالله‌زاده، مونیکا ‌میهالی، نازیلا کریمی، ندا دست‌افکن، نیما منصوری، پریسا پاک‌ضمیر، پرنیان دنیاری، رامین سعیدیان، رضا فاموری، ساباتو ویسکنتی، صادق مجلسی، شالالا سلام‌زاده، شهاب شاه‌علی، سوتوره بلو(بریتانی نیکلز)، شیرین کرمی‌مفرد و یانت ویللامدینا را بر مبنای مفهوم «گلیچ» گردآوری کرده است.

نمایشگاه «گلیچ: زیبایی‌شناسی پیکسل» تا ۲۱ آبان ۱۴۰۰ در ساختمان کندوان به نشانی خیابان حافظ، خیابان غزالی، شماره۱۷ ادامه خواهد داشت.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید