هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شنبه بعد از گالری گردی / شماره دو

در این سلسله یادداشت هایی که امیدوارم بتوانم به طور مستمر هر شنبه به تحریر درآورم، قرار است از گالری گردی های هر آدینه در سطح شهر تهران بگویم. روزهای شنبه در جامعه هنری ایران، روز تعطیلی برای گالری ها محسوب می شود و این فرصت خوبی است تا از تجربه بازدید نمایش آثار هنری در گالری هایی که سرزده ایم با یکدیگر یا حتی با خود سخن بگوییم.

این سلسله یادداشت ها حکم نقد آثار هنری دیده شده در گالری ها را ندارد بلکه تفسیری کوتاه از عصر آدینه ای است که در میان آثار هنری گذشته است.

بازتاب بیرونی درون انسان

«بی پایان و نامعلوم» اسم با مسمای نمایشگاه انفرادی کوشا موسوی در گالری آران واقع در کوچه دوست داشتنی لولاگر است. مجموعه دست ساخته های موسوی در مورد انسان و تقابل همیشگی بین درون و بیرون اش است. این تقابل از بیرون موجودات عجیب الخلقه ای با رنگ خنثی خاکستری خلق کرده که به چشم مخاطب آشنا و حتی دوست داشتنی می نماید.

موسوی بروز بیرونی درون انسان ها را جایی در کنار هم درون یک تابلو جای داده و جایی دیگر با چیدمانی خلاق از درون جعبه ای گویی برای دیده شده کارت دعوتی به سوی مخاطب ارسال می کند. موسوی هم خلق اثر کرده و هم برای چیدمان درون فضای گالری نقشه ای حساب شده ریخته است.

انسان در طول تاریخ موضوع تکراری آثار هنری بوده ولی انسان هایی که حس های درونی را در ظاهرشان نمایان کنند و از دید مخاطب وارد بخش تاریخ زشتی هنر نشوند کم تعداد هستند. در میان موسوی با انسان های خاکستری اش موفق عمل کرده است.

موسوی مانند یکی از چیدمان هایش با مخاطب شطرنجی بر پایه بیرون کشیدن درون انسان و نمایان کردن در پوسته بیرونی اش بازی می کند. که در آن با حرکاتی حساب شده کیش و مات مان می کند. ما راضی هستیم و به این بازتاب درونی حتی زشت، شادمانیم.

جست و خیز خرگوش های شهروز صدر

تالار دوست داشتنی گالری ایرانشهر میزبان سه تابلوی بزرگ از شهروز صدر بود. تابلوهایی با رنگ بندی درست و دلنشین که مملو از جهش های زمینی خرگوش ها و جهش های هوایی کلاغ هایی است که در میان فرم های حلزون وار گل ها جست و خیز می کنند.

تالار ایرانشهر با نورپردازی و موسیقی درست با همنشینی تابلوهایی که حرفی برای گفتن دارند حال مخاطب را خوب می کنند. «آخ» نام نمایشگاه صدر است و با دیدن کارها یادآور شعر دوران کودکی اقلیم ماست ولی در اینجا کاراکتری که به درون سوراخ ها می پرد به جای موش، خرگوش و گوینده آخ آرتسیت است.

شنبه بعد از گالری گردی/ شماره دو
عکس از: گالری ایرانشهر

ناخالصی های انسان و اشیاء

گالری تازه تاسیس سو در خیابان سمیه به عنوان مرکز جدید نمایش آثار هنرهای معاصر ایران نمایشگاهی با عنوان «ناخالص» از نقاشی های پارسا مستقیم برپا کرده است. پارسا مستقیم داستان انسانهای رنگی گرفتار در روزمرگی هایی رنگی زندگی را نمایش می دهد. هر تابلو از انسان نماها و اشیائی تشکیل شده که چشم آرتیست را در طول گذران زندگی به خود جلب کرده است.

آرتیست برداشت ذهنی خود را از محیط اطراف به شیوه ای جذاب در آثارش بازتاب داده است. رنگ ها شما را افسون می کنند ولی در درون هر تابلو کمی بیشتر تامل کنید تا دنیای متفاوت پارسا مستقیم را کشف کنید و لذت ببرید.

عکس از: گالری سو

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید