هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شهلا ریاحی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر درگذشت

خانواده‌ی ریاحی امروز چهارشنبه، ١١ دی (١ ژانویه) اعلام کردند این بازیگر پرسابقه‌ی تئاتر، سینما و تلویزیون شامگاه گذشته در تهران درگذشته است.

شهلا ریاحی با نام شناسنامه‌ای قدرت زمان وفادوست زاده‌ی سال ١٣٠۵ در تهران بود و در هنگام فوت ٩٣ سال داشت. به گفته‌ی فرزند ایشان، این هنرپیشه پرسابقه در ماه‌های گذشته شرایط جسمی خوبی نداشت.

نخستین کارگردان سینمای ایران

خانم ریاحتی برای نخستین بار در نمایشنامه سیاست هارون الرشید به بازیگری پرداخت و توانست به خوبی توانایی خود را در این حرفه نشان دهد و پس از آن با بازی در فیلم سینمایی خواب‌های طلایی در سال ١٣٣٠ وارد فعالیت های جدی سینمایی شد. البته او علاوه بر نقش‌پردازی در تئاتر و تلویزیون، به عنوان دوبلور و گوینده با رادیو نیز همکاری داشت. اما مهم‌ترین چیزی که کارنامه‌ی هنری وی را از دیگران متمایز می‌سازد عنوان نخستین کارگردان زن ایران است که با ساخت فیلم “مرجان” در سال ۱۳۳۵ رقم خورد.

خانم ریاحی پس از ازدواج با اسماعیل ریاحی نام خانوادگی خود را به ریاحی تغییر داد.
خانم ریاحی پس از ازدواج با اسماعیل ریاحی نام خانوادگی خود را به ریاحی تغییر داد.

گفتنی است خانم ریاحی در حدود ۷۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت که از آن جمله می توان به “گلنار” به کارگردانی کامبوزیا پرتوی، “در مسیر تندباد” به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، “مرگ پلنگ” به کارگردانی فریبرز صالح، “زمان از دست رفته” به کارگردانی پوران درخشنده، “بچه‌های طلاق” به کارگردانی تهمینه میلانی و “دلشدگان” به کارگردانی علی حاتمی اشاره کرد. واپسین فیلمی که خانم ریاحی در آن حضور افتخاری داشت، مربوط به فیلم “نهنگ عنبر ۲” در سال ۱۳۹۵ بود.

خانواده ریاحی گفته اند که زمان و محل مراسم تشییع پیکر این هنرمند اعلام خواهد شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید