هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آموزش طراحی فونت

طراحی فونت قسمت دوم – اسکیس اولیه

مسلما اگر گرافیست باشید در دانشگاه درس هایی برای طراحی فونت فراگرفته اید، اما هر کسی با استفاده از نرم افزار های موجود می تواند به راحتی فونت های مختلف و مخصوص به خودش را طراحی کند. این روزها اصلا نیازی به کار سخت و دردسرهای قدیمی نیست، در واقع شما شاید با اسکن کردن دست خط خودتان راحت ترین مسیر را برای طراحی فونت طی کنید، هر چند که خروجی مسلما حرفه ای نخواهد بود، اما یک شروع برای یادگیری چند نرم افزار و پیدا کردن موردی در بین آنهاست که به کار شما می آید.

در راه طراحی فونت که قرار بگیرید با مواردی روبرو می شوید که بیشتر در مورد فونت های فارسی مطرح هستند، کشیدگی، اتصال به حروف مجاور، ترکیب شدن چند حرف، نحوه نمایش حروفی که با ترکیب شدن با مجاورت خود کلا تغییر ظاهر می دهند، اینها همه ترسناک به نظر می رسند ولی واقعیت این است که بعد از یکی دو بار کار کردن با این موارد به سرعت دست شما راه خواهد افتاد و اگر نرم افزاری را انتخاب کرده باشید که با آن ارتباط بهتری برقرار کرده اید، حتما به سادگی آن را اجرا خواهید کرد. اما در این مرحله باید تصمیم بگیرید هدف شما برای ساخت این فونت چیست، چون اگر دقت کرده باشید فونت ها ورژن های مختلف دارند و به مرور بازسازی و رفع ایراد می شوند، پس فرض کنیم در قدم اول نیاز دارید فونتی داشته باشید که برای مصارف شخصی است، در این مرحله شاید بتوانید با یک شروع تازه و نصفه و نیمه کار را به سرانجام برسانید، البته این اصلا مسیری نیست که هدف ماست، اما به هر حال یک شروع است و به شما کمک میکند در پروسه های ساخت خود از Develop کردن بهره بگیرید.

پس برای شروع این پروژه فونت سازی این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • این فونت چطور قرار است استفاده شود؟
  • آیا برای پروژه خاصی یا مثلا مصرف خودتان می سازید یا هدف تجاری و گسترده تری دارید؟
  • آیا این فونت مشکلی را قرار است حل کند، مثلا در نرم افزار های سه بعدی یا موشن گرافیک ساختن به شما کمک کند؟
  • چه چیزی آن را منحصر به فرد کرده است؟
  • چطور در بین طرح های مختلف جایگاه بصری مناسب پیدا خواهد کرد؟

یا مثلا برای انتخاب موارد اساسی را در نظر بگیرید:

  • آیا تایپ فیس های شما serif یا sans-serif خواهند بود؟
  • آیا برای نوشتن در نامه ها استفاده خواهد شد یا کاربرد گسترده تر ژئومتریک از آن میخواهید؟
  • هدف شما استفاده از فونت در سایز های کوچک مانند نوشته های اداری است، یا فکر میکنید باید برای طراحی های گرافیکی خیلی بزرگ خودتان مثلا برای بیلبوردها از آن استفاده کنید؟

این سوالات تنها در پس ذهن شما یک ایده را تشکیل می دهند، که بدانید چطور کار را شروع کنید تا در آینده به مشکلی بر نخوردی و خیلی سریع به فونت مورد نظر خود برسید. شاید بهتر باشد برای اولین پروژه خیلی کار را جدی نگیرید و تنها هدف شما درست کردن یک فونت اختصاصی باشد، برای همین به سمت sans-serif ها نروید.

فرق بین serif با sans-serif چیست؟

این موارد شاید در فونت های خارجی به شکل بیشتری نماد کند، اما در فونت های فارسی هم می توانید ساده ترین ها را که بدون کشیدگی و کرنش های مختلف در اطراف خود هستند در رده serif قرار دهید. در واقع تفاوت این دو خیلی برای کار ما فرقی ندارند اما جهت اطلاع بدانید که فونت های serif در انتهای هر حرف یک کرنش یا طراحی خاصی برای جمع شدن دارند، اما در مورد sans-serif انتهای حروف به شکلی کاملا بسته و تیز مانند هستند. شکل زیر ایده بهتری از این مورد برای شما ایجاد خواهد کرد:

فرق بین فونت serif و san-serif
فرق بین فونت serif و san-serif
فرق بین فونت serif و san-serif
فرق بین فونت serif و san-serif

تقریبا هر روزنامه، مجله و کتابی را با فونت های serif طراحی می کنند هر چند که فونت هایی که با کشیدگی و کرنش های اطراف آنها ساخته می شوند به خاطر ظاهر بهترشان برای کارهای گرافیکی و تبلیغاتی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. هر چه باشد شما برای طراحی یک فونت فارسی شخصی به صورت آماتور فعلی نیازی نیست درگیر این موارد باشید، اما مثلا من با توجه به اینکه نیاز دارم کشیدگی های زیادی در انتهای هر حرف برای قشنگ شدن ایجاد کنم، به سمت Serif ها می روم.

استاد منحی Bézier شوید، Master Bézier Curve

زمانی که وارد بحث طراحی می شوید که دست نوشته خودتان باشد چه از اول شروع کنید در نرم افزار های گرافیکی مانند corel draw یا illustrator کاراکتر های خودتان را طراحی کند، یا حتی مستقیم وارد نرم افزار طراحی فونت شوید و کار را از همان جا آغاز کنید، باید استاد این ابزار شوید. اما با این حال دستان خود را به کار بگیرید، هیچ وقت با نرم افزار نمی توانید در همان اوایل کار آنقدر دقیق و ظریف بکشید که دستان شما یک حرف را طراحی می کند.

تنها کافی است یک کاغذ چهارخانه های کم رنگ را زیر دست خود قرار دهید، همین کاغذ های ساده که در اغلب دفترچه های یاد داشت هم یافت می شوند، با دو خطی هم می توانید کار کنید، من ترجیح میدهم کاغذ را زیر دستانم بگردانم تا اینکه خود دست را برای اطراف منحنی بگردانم، این کار به من کمک میکند که مانند یک پرگار مسیر حرکت را بهتر انتخاب کنم. به هر حال حرکت دست خودتان را کامل به ذهن بسپارید چون در این صورت به سادگی در نرم افزار منحنی های خودتان را رسم می کنید. چند کاراکتر را که دستی بر روی کاغذ بکشید کار روی غلطک افتاده است. سعی کنید اگر دستان ماهری دارید حروف را توپر رسم کنید، یعنی تنها با مداد یا خودکار بر روی کاغذ حرکت نکنید و اطراف یک کاراکتر را بکشید، سپس داخل آن را پر کنید، این کار دید بهتری به شما می دهد.

 

سری مقالات طراحی فونت را کامل بخوانید

قسمت اول – اصطلاحات و True Type قسمت دوم – اسکیس اولیه

تحریریه هنرگردی

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید