هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عروسک های فریدا کالو در مکزیک جنجال آفریدند

صحبت از فریدا کالو مانند صبحت کردن از فلفل قرمز است؛ مفید و سوزاننده… درست همان‌گونه که زیست.

این هنرمند سرکش مکزیکی، حتی پس از مرگش هم در صدر اخبار دنیای فرهنگ و هنر قرار دارد و در تازه ترین مورد، فروش عروسک هایی به شکل فریدا کالو در زادگاهش جنجال آفرده است. داستان از این قرار است که پس از عرضه‌ی باربی های فریدا کالو یک دادگاه دستور توقف فروش آن ها را به این دلیل صادر کرده که کلیه حق و حقوق مربوط به عکس این نقاش نامدار معاصر متعلق به خانواده اوست و به آن‌چه خانواده کالو می‌گویند، این عروسک بدون اجازه آن‌ها از روی عکس او ساخته شده است.

مارا رومئو، یکی از نوادگان خانواده کالو به خبرگزاری فرانسه گفت که رنگ پوست این عروسک زیادی روشن بوده است.

او گفته دوست داشته این عروسک بیشتر شبیه فریدا باشد نه اینکه به این شکل چشمهایش روشن باشد و ویژگی های ظاهریش با فریدا متفاوت باشد. مارا رومئو گفت لباس و جواهرات این عروسک باید مکزیکی می‌بود، پوست تیره‌تر می‌داشت با ابروهای پیوسته مثل خود فریدا. او همچنین گفت پوست فریدا تیره‌تر بود و به لاغری این عروسک نبود. پس از اینکه دادگاه فروش این عروسک را قدغن کرد، خانم رومئو به خبرگزاری فرانسه گفت که بالاخره عدالت اجرا شده است.

فریدا کالو یکی از بزرگترین زنان تاریخ هنر معاصر

گفتنی اس رای دادگاه قابل اعتراض و تجدیدنظر خواهی است اما هم اکنون در مکزیک لازم‌الاجراست و خانواده کالو امیدوارند که بتوانند فروش این عروسک را در آمریکا نیز متوقف کنند.

فریدا از نقاشان سرشناس قرن بیستم محسوب می‌شود و بیشتر به خاطر سلف‌پرتره‌‌ها یا نقاشی‌هایی که از خودش کشیده معروف است. این آثار به تنهایی و دردی که فریدا در آنها تصویر کرده، شهرت دارند. فریدا اغلب هنجارهای جنسیتی زمان خود را با شلوار پوشیدن به جای دامن و ایجاد روابط یکسان با زن ها و مردها به چالش می‌کشید.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید