هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عکس هنرمند ۱۰۶ ساله بر مجله ووگ

آپو وانگ-اود که با نام ماریا اوگای هم شناخته می‌شود، هنرمند خالکوبی سنتی فیلیپین است. او با ۱۰۶ سال سن توانست عنوان مسن‌ترین مدل مجله ووگ را از آن خود کند.

منتقدان از ماریا اوگای به‌عنوان «واپسین» و قدیمی‌ترین «مامباباتوک» توصیف می‌شود. «باتوک» یک اصطلاح کلی برای خالکوبی های بومی فیلیپین است.

تصویری از آپو وانگ-اود یا ماریا اوگای

آپو وانگ-اود یا ماریا اوگای کار خالکوبی سنتی فیلیپینی را از سن ۱۶ سالگی آغاز کرد. این خالکوبی‌ها با بهره‌گیری از شاخه‌ی گیاه بامبو و تیغ‌هایی که در زغال سنگ و رنگ طبیعی خوابانده شده است انجام می‌شود و اغلب در میان بومیان این کشور آسیایی رواج داشته است.

خالکوبی‌های سنتی فیلیپین علاوه بر نمود زیبایی، جنبه‌ای معنوی هم داشته‌اند. بنابر باور بومیان این کشور، این خالکوبی‌ها به شکلی نمادین از فرد در برابر ارواح خشمگین نگهبانی می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین این خالکوبی‌ها را آغازی بر گذر انسان از زندگی مادی و آماده شدن فرد برای دوران پس از حیات دنیوی می‌دانستند. 

در دوران استعمار اسپانیا، با گرویدن مردم فیلیپین به دین مسیحیت، رواج خالکوبی سنتی در این کشور کمرنگ شد و امروزه در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. اما آپو وانگ-اود توانست به نگهداری از این هنر سنتی کمک فراوانی کند. گفته می‌شود که تاکنون هزاران نفر برای ملاقات با این هنرمند به روستای دورافتاده بوسکالان در شمال مانیل رفته‌اند تا او شمایل سنتی را روی پوست بدنشان خالکوبی کند. علاوه بر آن، ماریا اوگای به تربیت نسل تازه‌ای از هنرمندان پرداخته است تا خالکوبی سنتی بومیان فیلیپین را خطر انقراض نجات دهد.

آپو وانگ-اود یا ماریا اوگای، هنرمند خالکوبی سنتی فیلیپین است که با ۱۰۶ سال سن توانست عنوان مسن‌ترین مدل مجله ووگ را از آن خود کند.

تا پیش از انتشار عکس این هنرمند ۱۰۶ ساله بر روی جلد مجله «ووگ»، رکورد مسن‌ترین فردی که تصویرش بر روی صفحه نخست این نشریه منتشر شده است در اختیار جودی دنچ، بازیگر بریتانیایی بود. عکس او در سال ۲۰۲۰ در سن ۸۵ سالگی بر روی جلد «ووگ» در بریتانیا منتشر شده بود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید