هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

فرانک لوید رایت سازنده کاخ مروارید مهرشهر در موزه نیویورک

موزه نیویورک میزبان بزرگداشت فرانک لوید رایت

فرانک لوید رایت معمار برجسته و صاحب نام آمریکایی از پیشتازان سبک “شیکاگو” در آمریکا به حساب  می آید که دو بنای مشهور آن را در ایران به نام کاخ مروارید واقع در مهرشهر که البته با نظارت مستقیم او و توسط شاگردانش بنا شد، و هتل امپریال در توکیو ژاپن که اوج مهندسی سازه او و مقاومت در مقابل زلزله است، همیشه در پس ذهن ها می مانند.

موزه هنر مدرن نیویورک (موما) برای یکصد و پنجاهمین سالروز تولد لوید، نمایشگاهی از آثار کمتر دیده شده و به سرانجام نرسیده این معمار را به نمایش گذاشته است که از میان بیش از ۵۰ هزار طرح، ۱۲۵ هزار عکس و نزدیک به ۳۰۰ فیلم، همچنین ده‌ها مدل و ماکت و انبوهی از یادداشت‌های فرانک استخراج شده اند. فرانک لوید  عقیده بسیاری بزرگترین معمار آمریکایی و یکی از چند استاد معمار قرن بیستم محسوب می‌شود. رایت در پرونده کاری خود طراحی بیش از هزار بنا و سازمان، همچنین طراحی و پانصد ساختمان را کامل کرده است. او شمار زیادی مقاله و کتاب در خصوص نظریاتش درباره معماری به تحریر درآورده است.

ویژگی کار او برقراری هماهنگی و توازن بین عادت‌های انسانی و طبیعت در کارهایش بود. او اسم این فلسفه را «معماری اُرگانیک» یا «طبیعت‌وار» گذاشت تا هماهنگی را بین انسان و طبیعت به حدی رساند که ساختمان و محیط با هم ترکیب شوند. یکی از نمونه‌هایی که او براساس این فلسفه ساخته، خانه تابستانی تلییزن وست در آریزوناست که لوید رایت در سال ۱۹۳۷ طراحی کرده‌است.

برخی آثار فرانک لوید رایت

  • مرکز مردمی شهرستان مارین
  • منزل فالینگ واتر
  • موزه سلیمان رابرت گوگنهایم
  • معبد یونیتی در ایلینوی
  • منزل روبی
  • تلییزن وست

تحریریه هنرگردی

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید