هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

قدیانلو، مردی که دیوارنگار جدید خیابان گرینوی را خلق خواهد کرد

دیوارنگاری قدیانلو در بوستون آمریکا

با تغییر رنگ برک درختان، دیوارنگار خیابان رز کندی گرینوی، بوستون نیز تغییر خواهد کرد. روز جمعه، هنرمند ایرانی مهدی قدیانلو کار خود را روی پروژه‌ی “فضای امید”، شروع کرد که پنجمین کاریست که دیوار گرینوی در میدان دویی را از آغاز اجرای آن در ۲۰۱۲، زینت می‌بخشد.

مهدی قدیانلو متولد ۱۳۶۰ بوده و در رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرده است. او جنگ تحمیلی را یکی از مهم‌ترین خاطرات کودکی‌اش می‌داند و برای فرار از فضاهای خاکستری و ترسناک کودکی تلاشی جهت زیباسازی شهر را در پیش گرفته که به نوعی به امضای قدیانلو تبدیل شده است.

honar-khiyabani-2
هنر خیابانی و نقاشی های دیواری مهدی قدیانلو

کیوریتور حفاظت از هنر اجتماعی، آقای لوکاس کوان در مصاحبه‌ی اخیر خود می‌گوید:” مهدی را همیشه به عنوان کسی که می‌تواند کارهای جالبی خلق کند، زیر نظر داشتم. خیلی راحت با این پروژه جور بود، و طبیعتاً بهترین گام بود برای این که یک دیدگاه جدیدو متفاوت نسبت به قبل برای این دیوارنگار انتخاب کرد.”

کوان اشاره کرد تمی که او و گروهش در شکل گیری پروژه‌ی ۲۰۱۷ خود انتخاب کرده‌اند که “ترکیب‌های متفاوت در پرسپکتیو، بصری یا تاریخی” می‌باشد، به خوبی با سبک قدیانلو هماهنگ هستند. آثار این هنرمند در تهران در حالی که منعکس کننده‌ی نحوه‌ی بزرگ شدنش در خاورمیانه است، از توهم بصری و سوژه‌های سوررئال استفاده کرده است.

هنر خیابانی و نقاشی های دیواری مهدی قدیانلو - مجموعه طراحی طرحان

کوان می‌گوید:”فکر می‌کنم او قادر است به روش‌های گوناگون محیطی را که ما هر روزه در آن جابج می‌شویم، تغییر داده و یادمان گونه اجرا نماید به طوری که آن را از حالت مرده خارج کرده و چیزی فوق‌العاده خلق نماید. من می‌خواستم مردم در یک تصویر غرق شده و آن را بررسی کنند، و مهدی این کار را به خوبی انجام می‌دهد.”

پیش از این نیز در سال ۱۳۹۳ از مهدی قدیانلو برای اجرای دیوارنگار و برپایی نمایشگاهی در لندن از وی دعوت به عمل آمده بود.

honar-khiyabani-4

 

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید