هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مادر مجسمه سازی ایران لیلیت تریان درگذشت

مادر مجسمه‌سازی ایران فرزندانش را تنها گذاشت

لیلیت تریان از پدر و مادری ارمنی در ۱۰ دی ۱۳۰۹ (۳۱ دسامبر ۱۹۳۰ میلادی) در محله نادری تهران و در خانواده‌ای هنردوست به دنیا آمد. او  پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه، تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا را ناتمام گذاشت و به مدرسه بوزار فرانسه رفت.

تریان در آنجا هنر مجسمه سازی را فرا گرفت و در بازگشت به ایران در سال ۱۳۳۹ خورشیدی به تدریس هنر در دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت. او نخستین بار هنر مدرن مجسمه‌سازی را به صورت آکادمیک وارد مراکز آموزشی ایران کرد و از مؤسسین دپارتمان مجسمه‌سازی دانشکده هنرهای تزئینی بوده است. تعدادی از هنرمندان شاخص امروز ایران از شاگردان وی به شمار می‌آیند.

ساخت تندیس یادبود” مسروب ماشتوتس” (مبدع الفبای ارمنی) و نصب در کلیسای ترمانکچاج تهران، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی، برپایی نمایشگاه گروهی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیات داوری بی‌ینال مجسمه‌سازی تهران، برپایی نمایشگاه های متعدد از آثارش از جمله فعالیت های این هنرمند مجسمه سازی است. سال ۱۳۸۵ نیز از مقام هنری تریان در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) تجلیل به عمل آمد و چندی پیش در ششمین دوسالانه مجسمه های شهری نیز از مقام هنری این مجسمه ساز تجلیل شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید