هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مجسمه ی آلومینومی مارک فورنس

مجسمه فضای شهری

طراح و معمار مارک فورنس اولین چیدمان دائمی خود، که یک سازه ی قوس دار آلومینیومی است را در آمریکا به اجرا در آورد؛ این طرح توسط شهرداری به عنوان بخشی از برنامه های هنری-اجتماعی راه اندازی شد و سپس با عنوان “Spineway” در پارک Woodlawn که مکانی معروف و محبوب برای ساکنان محلی است، در جنوب تگزاس ساخنه شد. سازه با هدف تبدیل شدن به دروازه ای برای پارک، از ۱۰۰۹ قطعه آلومینیوم متخلخل که توسط ۱۹۴۲۹ پرچ بهم متصل شده اند، تشکیل و با طراحی و ابزار ساخت دیجیتال تولید شده است. ارتفاع آن ۶ متر و توسط ۱۲ پایه ی پیش ساخته ی بتنی به زمین متصل شده و زیر پایه ها صفحه ای بتنی به ابعاد ۲۶ متر مربع قرار دارد. برای ساخت از سیستم سازه ای و روشی مشابه پل های عظیم استفاده شده و در نهایت کل سازه از اتصال قطعات پیش ساخته به یکدیگر ایجاد شده است. قطعات پیش ساخته توسط یک تیم پنج نفره در طول پنج روز به یکدیگر متصل شده اند. «این شبکه ساختاری شامل قوس منحنی زنجیره ای است، که در آن تنش ها و بارها هریک به عنوان بخشی از یک سیستم کامل به دیگری وابسته اند”.

Spineway
نمای کلی

این چیدمان برای ایجاد یک نقطه ارتباط بصری برای پردیس دانشگاهی سنت ماری، که چند بلوک آنسو تر قرار دارد، طراحی شده، همچنین به عنوان نشانه ای میان دو معبر اصلی Park-University و Cincinnati Avenue می باشد. “یک پل کانسپچوال در محیط که حرکات مردم در جهت های مختلف در پارک را منعکس کرده و تجربه ی فضایی خاص و پویا می باشد “.

Spineway
جرئیات پنل ها

استودیوی Fornes که به دلیل چیدمان های آلومینیومی خود شناخته شده است، دلیل استفاده از آلومینیوم را بادوام بودن، سبکی و نگهداری آسان آن می داند. پنل های آلومینیومی در ۲۲ رنگ متفاوت هستند که با تغییر نور در طول روز متفاوت به نظر می آیند. در شب نیز چراغ های LED درخشش لطیفی به آن می دهد.

spineway-marc-fornes-honargardi (5)
دید در شب

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید