هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مروری بر آثار رامین شیردل در گالری اعتماد

گالری اعتماد 1 از 25 اردیبهشت تا 5 خرداد میزبان آثار حجمی رامین شیردل با عنوان “مجنون” است. شیردل – که خود معمار است – در این نمایشگاه با استفاده از حروف فارسی و ساختاری لایه لایه، آثار خود را خلق کرده است. در همین میان فرصتی دست داد تا با او در مورد کارهایش گفت و گو کنیم که چکیده‌ای از آن را در زیر می‌خوانید:

  • مثل همیشه در اولین مورد، سراغ کانسپت کار می‌رویم. لطفا بگوئید چه شد که به سراغ حروف رفتید؟حروفی در آثار شما اکسترود شده و می‌چرخند؟

معانی برگرفته از کلمات برای من مهم هستند. حروف هم جزئی جدایی ناپذیر از کلمات هستند. البته این حجم‌ها به طور دقیق اکسترود نمی‌شوند چرا که پیرامون یک محور امتداد نمی‌یابند. اما در مورد کانسپت، من به جای این که به عنوان یک مجسمه به سراغ یک نوده‌ی حجیم بروم، به دنبال یک مجموعه‌ی متشکل از قطعات رفتم که در کنار هم و با تعداد زیادشان معنا پیدا کرده و خاصیت خود را می‌دهند. این موضوع که مجسمه از رابطه‌ی تعدادی زیادی قطعه به وجود بیاید، برای خودم جالب بود.

 

  • چرا لغاتی مثل “عشق” و “مجنون”؟ این واژگان هم خیلی پرکاربردند و هم زیاد استفاده شده‌اند. همین امر هم می‌تواند برچسب کیچ را به همراه بیاورد.

علت این که کلمات را انتخاب کردم، این بود که کلمات شاید در اولین نگاه جمعی از حروف باشند، اما در پشتشان تصویری را در ذهن می‌سازند که برای هر کس متفاوت از دیگریست. هر چه قدر هم که کلمات به معانی خاصی نزدیک‌تر می‌شوند، تصاویری که می‌سازند قوی‌تر و درخشان‌تر می‌شود. قطعا کلماتی مانند عشق، مجنون، شوق و حق بسیار قوی هستند. من هم با زیاد استفاده شدنشان مشکلی ندارم. برای من آن تصاویر مهم هستند.

  • چه مدت زمان صرف ساختن آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه کردید؟

بخش طراحی زمانی خاصی ندارد؛ چرا که ممکن است برخی کارها را اسکچ کنم، طراحی کنم و بپروارنم اما ساخت هر کدامشان حدود یک ماه زمان می‌برد.

 

  • این فرآیند دستی است یا دیجیتال پیش می‌رود؟

این فرآیند چیزی بین استفاده از دست و کامپیوتر است و بنا به نوع کار، نقش یکی بیش‌تر می‌شود. من خوشحالم که از ابزاری مثل کامپیوتر در کارهایم استفاده می‌کنم و به نظرم بین نسل ما و نسل پیش باید تمایزی وجود داشته باشد.

 

  • در میان حروف فارسی شاید هیچ کدام به اندازه ه دو چشم در حجم کاربرد نداشته است و عملا ما در هنر حجمی معاصرمان با سندروم ه دو چشم روبه‌رو هستیم. چطور در آثار شما خبری از ه نیست؟

راستش من به دنبال هیچ سندرومی نیستم! شاید یکی از ایرادات من این باشد که به کار دیگران زیاد نگاه نمی‌کنم. می‌دانید، برای من این که صرفا بخواهم با یک حرف کاری کنم، مهم نیست؛ کلمه برایم مهم است. در مورد ه دو چشم هم عامدانه از آن فاصله گرفتم.

 

در کل آثار اخیر رامین شیردل را می‌توان آثاری حجمی با رویکرد دکوراتیو دانست که از حروف فارسی و واژگان پر کاربردی چون “عشق” و “مجنون” برای حجم هایش بهره برده است. انتخاب کلمات مشترک میان فارسی و عربی حال و هوایی خاورمیانه‌ای به آثارش داده است. بنا به گفته‌ی شیردل، او ابتدا ایده را در ذهن می‎پرواند، سپس تکنیک مورد نظرش را انتخاب کرده و در این میان از رایانه هم کمک می‌گیرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید