هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مصاحبه شایان شعبان با استاد ایرج اسکندری

ایرج اسکندری در سال ۱۳۳۵ در کاشمر متولد شد. سرپرستی گروه تجسمی دانشکده الزهرا و عضویت در گروه نقاشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در کارنامه فعالیت های او دیده می شود. این هنرمند در نمایشگاه های جمعی انفردی بسیاری شرکت کرده است. ایرج اسکندری از همان کودکی با کارگاه نقشه کشی قالی با این هنر سنتی مانوس شده است. او با پرداختی تلویحی به طراحی نقشه قالی، دوره تحصیلات متوسطه را درمشهد گذراند و درسال ۱۳۵۳ پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی به دانشکده هنر های تزئینی راه یافت وبرای طی دوره فوق لیسانس به رشته مرمت آثار باستانی روی آورد.
ولی مرمت آثار باستانی نیز همچون طرح های تجریدی قالی، زمینه مناسبی برای بیان احساساتش نشد، پس رو به سوی فرانسه گذاشت. اما چندی بعد، انقلاب اسلامی زمینه ساز بازگشت او به ایران شد. این نقاش پس ازانقلاب اسلامی، جدا از پرداختن به نقاشی و همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت ایجاد فضای جدید هنری، به تدریس دردوره فوق لیسانس دانشکده هنرهای تزئینی پرداخت و درجریان تعطیلی موقت دانشگاه ها درطول انقلاب فرهنگی به خدمت سربازی رفت و عهده دار تبلیغات عقیدتی و سیاسی نیروی زمینی شد. پس ازآن مجددا به تدریس طراحی و نقاشی در دانشکده هنرهای تزئینی مشغول شد. ایرج اسکندری فارغ التحصیل رشته نقاشی از هنرکده هنرهای تزئینی، فارغ التحصیل پژوهش هنر، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر است. او همچنین دبیر دومین و سومین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، دبیر نخستین دوسالانه بین المللی نقاشی جهان اسلام و دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی آفریقا بوده است.
ایرج اسکندری در عرصه مجسمه سازی نیز فعالیت می کند. از مجسمه های او می توان از مجسمه مرمری در لبنان و مجسمه ای دیگر در شهر FL_282105_LF نام برد. نقاشی دیواری “مادر” در تهران از دیگر آثار او است. او در سال ۱۳۸۴ به اخذ درجه دکترای هنر از دانشگاه هنر نائل شد.

تحریریه هنرگردی

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید