هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ناراحتی موزه های واتیکان از بازدیدکنندگان بی فرهنگ

احتمالا همه ما تجربه‌ی روبرو شدن با مواقعی را داریم که افراد بدون توجه به موقعیت خود اقدام به کثیف‌کردن فضاهای عمومی یا دست زدن به آثار داخل ویترین مغازه یا موزه ها می‌کنند. بسیاری از ما هم در چنین زمانی با سر تکان دادن و تاسف  از کنارشان می‌گذریم. اما جالب است بدانیدکه چنین رفتارهایی مختص به ما نبوده و حتی موزه های واتیکان هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمند‌ترین گنجینه های جهان از دست این بازدیدکنندگان به اصطلاح بی‌فرهنگ شاکی هستند.

ورودی ساختمان موزه واتیکان

 

موزه واتیکان که در سال ۱۵۰۶ میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم بنیان نهاده شد، امروزه یک از دیدنی‌های اصلی شهر واتیکان به شمار رفته و سالیانه پذیرای حدود ۴ میلیون بازدید کننده از سراسر جهان است و یک سال پیش پاپ فرانسیس خانم باربارا جاتا تاریخ‌شناس هنر را به عنوان نخستین زن به ریاست موزه‌های واتیکان منصوب کرد.

خانم جاتا در تازه‌ترین مصاحبه خود اعلام کرد که از رفتار شماری از بازدیدکنندگان موزه‌های واتیکان به تنگ آمده است. وی  گفت که تیم نظافت موزه‌ها هر روز اشیاء عجیبی پیدا می‌کند: از بطری‌های خالی و نیمه‌پر آب معدنی گرفته تا آدامس‌هایی که زیر نیمکت‌های تاریخی چسبانده شده است. وی ادامه داد:

این بی‌فرهنگی آدمی را به تعجب می‌اندازد و شخص از خودش می‌پرسد چطور چنین چیزی ممکن است؟

رئیس موزه‌های واتیکان تصریح کرد که حتی در جریان گشایش دوباره‌ی کریدور معروف Braccio Nuovo در موزه‌های واتیکان، مردی برای عکس یادگاری فرزندش را بلند کرده و روی یک طاقچه‌ی تاریخی نشانده است! که رفتاری قطعا غیرمسئولانه است.

خانم جاتا تاکید می‌کند که این‌گونه رفتارها فقط از بازدیدکنندگان عادی سر نمی‌زند، بلکه حتی میهمانان رسمی و اشخاصی که دعوت شده‌اند نیز گاهی رفتارهای ناشایستی نشان می‌دهند!

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید