هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نامه سرگشاده چهره‌های سرشناس هالیوود به آکادمی اسکار

اعتراض به تغییر در اهدای جایزه اسکار

نود و یکمین مراسم جایزه اسکار با حواشی بسیاری روبرو شده است. به گونه‌ای که حدود صد نفر از چهره‌های سرشناس هالیوود در نامه‌ای سرگشاده به تغییرات اعمال شده در چگونگی اهدای جوایز توسط آکادمی اسکار اعتراض کرده‌اند و سینماگران این اقدام را “توهین‌آمیز” خوانده‌اند.

نامه سرگشاده به آکادمی اسکار را فیلمسازانی مانند مارتین اسکورسیزی، کونتین ترانتینو، اسپایک لی و انگ لی امضا کرده‌اند.

در میان امضاکنندگان همچنین نام ساندرا بالاک، اما استون، جان هم، جورج کلونی، برد پیت و رابرت دنیرو دیده می‌شود.

این هنرمندان به تغییراتی اعتراض دارند که آکادمی اسکار قصد دارد در مراسم سالانه، نحوه اهدای جوایز را در چند رشته تغییر دهد تا برنامه کوتاه‌تر و فشرده‌تر ارائه شود.

آکادمی اسکار قصد دارد در برنامه آینده جوایز اسکار، جوایز مربوط به چهار رشته را نه در برنامه اصلی، بلکه در فرصت‌های استراحت میان مراسم به برندگان اهدا کند. آکادمی اسکار انتظار دارد که با این تدبیر طول جشن مراسم به سه ساعت کاهش یابد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه (۱۱ فوریه) منتشر شد، رشته‌هایی که قرار است از مراسم اصلی کنار گذاشته شوند، عبارتند از: فیلمبرداری، مونتاژ، فیلم کوتاه اکشن و همچنین آرایش چهره و گیسوان. مقرر شده است که اعطای جوایز به برندگان چهار رشته یادشده از طریق اینترنت و پخش مراسم از تلویزیون قابل دیدن باشد.

تا کنون هنرمندان بسیاری به این تغییرات واکنش نشان داده‌اند. برای نمونه گیلرمو دل تورو، کارگردان فیلم “شکل آب”، در اعتراض گفته است:

فیلمبرداری و مونتاژ قلب هنر ماست.

به گزارش هالیوود ریپورتر، آکادمی اسکار در دفاع از تصمیم تازه گفته است که هدف حذف صحنه دریافت جایزه نیست و تمام سخنرانی‌های سپاسگزاری در گزارش مراسم پخش خواهد شد و تنها مسیر حرکت هر هنرمند به طرف صحنه است که کوتاه می‌شود.

آکادمی اسکار درباره چهار رشته‌ای که برای کوتاه شدن مراسم گزینش شده‌اند، می‌گوید که منظور پایین آوردن درجه یا کاستن از اهمیت این رشته‌ها نبوده است و سال آینده، به شکل نوبتی، چهار رشته دیگر مشمول این تحول قرار می‌گیرند. هم‌چنین امسال جایزه اسکار بدون گرداننده رسمی برگزار می‌شود. در واقع به جای یک گرداننده اصلی، ستارگان گوناگون هالیوود به روی صحنه می‌روند و هر یک بخشی از برنامه را اداره می‌کنند.

مراسم اسکار امسال روز ۲۴ اکتبر (۶ اسفند ماه ساعت ۴:۳۰ بامداد به وقت ایران) در شهر لس‌انجلس برگزار می‌شود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید