هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نصرت کریمی سینماگر پیشکسوت درگذشت

نصرت کریمی هنرمند پیشکسوت سینما و تئار روز دوشنبه ۱۲ آذر ماه در سن ۹۵ سالگی بر اثر کهولت سن در منزل خود در تهران درگذشت.

آقای کریمی، زاده‌ی سال ۱۳۰۳ در شهر تهران بود و کار هنری را با پیوستن به گروه عبدالحسین نوشین و با پیش‌پرده‌خوانی‌آغاز کرد و در دهه ۱۳۲۰ اجراهای فراوانی در تئاترهای فردوسی و سعدی داشت.

نصرت کریمی هم‌چنین به عنوان گریمور و بازیگر با گروه نوشین همکاری داشت. او سپس در سال ۱۳۳۱ برای تحصیل در رشته سینما به اروپا رفت و چندین سال در ایتالیا و چکسلواکی (سابق) ماند و با فیلمسازانی چون ویتوریو دسیکا و لوکینو ویسکونتی به همکاری پرداخت.

او سپس در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت و با نگاه انتقادی خاص خود در حوزه‌های گوناگون هنری از جمله نویسندگی، بازیگری، طراحی، گریم برای سینما و تئاتر، تولید فیلم‌های انیمیشن و نمایش‌های عروسکی کارهای بسیاری ارائه داد.

کریمی پس از انقلاب به تدریس روی آورد و به کارهای متفرقه مانند پیکرتراشی و پرورش گل پرداخت. البته او بسیار فعال بود و نمایشگاه‌های متعدد مجسمه برگزار کرد.

نصرت کریمی به واسطه نقش “آقاجان” در سریال تلویزیونی “دایی‌جان ناپلئون”‌ نزد ایرانیان بسیار مشهور‌ است. هم‌چنین فرزند ایشان بابک کریمی هم تدوینگر و‌ بازیگر سینماست و در فیلم‌هایی چون جدایی نادر از سیمین و فروشنده بازی کرده است.

قرار است مراسم تدفین این هنرمند شنبه ۱۶ آذر برگزار شود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید