هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نقاشی خود ویرانگر بنکسی در حراجی ساتبیز

تا کنون درباره بنکسی هنرمند مشهور و البته مرموز بریتانیایی زیاد نوشته‌ایم. حراجی ساتبیز تازه‌ترین رویدادی است که این نابغه‌ی سرکش دنیای هنر، در آن همگان را متعجب کرد.

این خبر که به سرعت در محافل هنری و خبرگزاری ها پخش شد، مربوط به واپسین اثر در حراج ساتبیز می‌شد و به محض آن‌که چکش در حراجی ساتبیز به صدا درآمد و اثر مشهور بنکسی با عنوان “دختری با بادکنک” به مبلغ  یک میلیون و ۱۸۰ هزار یورو به فروش رفت، دستگاه کاغذ خرد کن پنهان شده در پایین قاب تابلو آغاز به کار کرد و نقاشی در مقابل چشمان حیرت‌زده حاضران به کاغذ پاره تبدیل شد!  اثر “دختری با بادکنک” نخستین بار در سال ۲۰۰۲ در خیابان “گریت ایسترن” لندن ظاهر شد و نسخه نقاشی‌شده‌اش با استفاده از اسپری رنگ و اکریکلیک روی بوم آفریده شده است.

او پس از این رویداد پستی در اینستاگرامش منتشر کرد و در آن ضمن بازنشر تصویر نقاشی نوشت: «می‌رود، می‌رود، رفته.»

این غافلگیری پرسش‌های بسیاری را در سراسر دنیا میان منتقدان و هواداران این هنرمند برانگیخت که شاید مهم‌ترین بحث بر سر آن است که آیا از یک سو این کاغذپاره‌ها هم بخشی اثر هنری هستند که ارزش بیش‌تری به اثر بخشیده‌اند و از سوی دیگر آیا خریدار باید مبلغ اعلام شده در حراجی را بپردازد؟ این در حالی است که مسئول شرکت حراجی گفته است یک اثر هنری هر چه بیشتر شهرت کسب کند، گران‌قیمت‌تر می‌شود.

بنکسی چند ساعت بعد در پست تازه‌ای در صفحه‌ی اینستاگرام خود توضیح داد که چگونه چند سال پیش این دستگاه کاغذخرد کن را در قاب تابلو جاسازی کرده بوده تا در صورت حراج، تابلو را تخریب کند! او در زیر این پست جمله‌ای از میخائیل باکونین آنارشیست انقلابی روسی را درج کرد:

تمایل به نابودی نیز یک تمایل خلاقانه است.

البته معلوم نیست چرا او به جای باکونین، از پیکاسو در زیر جمله نام برده است.

بنکسی نام مستعار هنرمند ناشناس گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی (بریستول) است. او خودش آثارش را نمی‌فروشد.

تا کنون آثار هنری او با محتوای سیاسی و اجتماعی در خیابان‌ها، دیوارها، و پل‌ها در شهرهای مختلف دنیا به تصویر درآمده ‌است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید