هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نوبل موسیقی برای متالیکا

متالیکا به کارنامه‌ی هنری درخشانش افتخار دیگری هم اضافه کرد

جایزه پولار که از آن به عنوان نوبل موسیقی یاد می‌شود امسال به گروه متالیکا رسید. این جایزه در سال ۱۹۸۹ به همت استیگ آندرسون، رهبر گروه موسیقی پاپ «آبا» بنیان نهاده شد و همه ساله به فرد، گروه یا انجمنی که در ارتقاء موسیقی و دستاورد خلاقانه در آن سهمی داشته باشد تعلق می‌گیرد. کمیته اجرایی این نهاد غیر انتفاعی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام داشت، جایزه پولار  امسال به پاس سال‌ها فعالیت حرفه‌ای و دستاوردهای ارزنده‌ی هنری به گروه آمریکایی متالیکا اعطاء می‌شود و این در حالی است که متالیکا نخستین گروه هوی متالی است که برنده جایزه پولار می‌شود. قرار است این گروه در مراسم با شکوهی در ماه ژوئن در شهر استکلهم مبلغ ۱۲۴ هزار دلار به عنوان جایزه دریافت کنند.

اعضای گروه ضمن قدردانی از سازمان پولار در شبکه های اجتماعی، دریافت این جایزه را افتخار بزرگی توصیف کردند و گفتند که این مبلغ را به سازمان خیریه خود اهدا می کنند تا خرج امور انسان دوستانه و کمک به فقرا و نیازمندان شود. گفتنی است که متالیکا تاکنون ۸ جایزه گرمی برده و عضو تالار مشاهیر موسیقی راک است.

متالیکا از مشهورترین گروه های موسیقی هوی متال در جهان است که در سال ۱۹۸۱ در شهر لس آنجلس شکل گرفت و در بیش از سه دهه فعالیت حرفه ای، ۱۰ آلبوم استودیویی، ۳ آلبوم زنده و ۳۷ تک آهنگ منتشر کرد. اعضای کنونی این گروه جیمز هتفیلد، لارس اولریک، کرک همت و رابرت تروهیو هستند. آن ها نقش مهمی در پیدایش موج نوی موسیقی هوی متال داشتند و آثارشان در چهارچوب موسیقی «ترش متال» قرار می‌گیرد که یکی از شاخه های نامتعارف هوی متال کلاسیک است.

افتخاری هم برای سازمان ملی موسیقی افغانستان

خبر جالب دیگر درباره سازمان ملی موسیقی افغانستان است که توانست جایزه پولار در بخش موسیقی کلاسیک را از آن خود کن. این جایزه به بنیانگذار و سرپرست این مرکز هنری «دکتر احمد سرمست» اهدا می‌شود. این گروه تلاش‌های فراوانی برای آموزش کودکان خیابانی، بی سرپرست و دختران جوان داشته و با برپایی دوره‌های آموزشی گوناگون سعی در آموختن موسیقی به جوانان دارد.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان

گفتنی است به دلیل ممنوعیت های هرگونه فعالیت موسیقایی در دوران حکومت طالبان بر افغانستان، فعالیت های این سازمان بسیار مهم تلقی می‌شود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید