هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

هشدار یونسکو در پی تهدید میراث فرهنگی ایران از سوی دونالد ترامپ

تهدید میراث فرهنگی ایران توسط دونالد ترامپ، با بازتاب منفی گسترده‌ی کاربران روبرو شد تا جایی که برخی از متخصصان آن را هم ردیف جنایت جنگی توصیف کردند.

اما این پایان ماجرا نبود و با ورود یونسکو ابعاد تازه‌تری پیدا کرد.

آدری آزولی، مدیرکل سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا معاهداتی را امضا کرده است که این کشور را ملزم می‌کند به میراث فرهنگی در زمان‌های درگیری آسیب وارد نکند.

مدیرکل یونسکو، در دیدار با سفیر ایران در این سازمان گفت بر اساس کنوانسیون‌های سال ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ که هم ایران و هم آمریکا آن را تصویب کرده‌اند، «کشورهای عضو ملزم هستند که در سرزمین‌ کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها، مستقیم یا غیرمستقیم، به هیچ اقدام عامدانه‌ای دست نزنند که ممکن است به میراث فرهنگی و طبیعی آنها آسیب وارد کند».

بیانیه سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل دو روز پس از آن صادر می‌شود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توئیت‌هایی ۵۲ نقطه از جمله مراکز بسیار مهم فرهنگی ایران را نهدید کرد و حتی روی آن تاکید ورزید.

اما توئیت‌های آقای ترامپ بازتاب‌ منفی گسترده‌ای یافت و واکنش همه را برانگیخت برای نمونه چانگ هوا، سفیر چین در ایران، در توئیتی با انتشار عکس‌هایی از مراکز فرهنگی و تاریخی ایران نوشت:

میراث فرهنگی جهان متعلق به تمام بشریت است.

سپس شرایط به اندازه ای برای ترامپ بد شد که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه ناچار شد در مصاحبه‌های گوناگون لحن رئیس‌جمهوری را تعدیل کند و گفت که ایالات متحده در چارچوب قوانین بین‌المللی دست به اقدام می‌زند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید