هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

وان پروو برنامه ای برای تشخیص اصالت تابلوهای نقاشی

در دنیایی که برای انجام کوچک‌ترین کاری چندین نوع اپ به ارائه‌ی خدمات می‌پردارند، جای یک برنامه تخصصی برای تشخیص اصالت آثار هنری خالی بود و خبر خوش آن‌که بالاخره کارشناسان فن آوری اطلاعات در جمهوری چک با طراحی یک برنامه به نام وان پروو این مشکل را برای کاربران هنردوست حل کرده‌اند.

اگرچه این ایده چیز تازه‌ای نبوده و مدت‌هاست که هنردوستان از برنامه‌هایی مانند جستجوی تصویری گوگل برای یافتن آثار اصل استفاده می‌کنند، اما به تازگی برنامه‌ای به نام وان پروو این امکان را به مجموعه‌داران و گالری‌داران می‌دهد تا به راحتی از اصالت آثار خود اطمینان حاصل نمایند.

در مورد طرز کار این اپلیکشین، مروان شاما، مدیر عامل و یکی از بنیان گذازان وان پروو در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز توضیح داده است که این برنامه ابتدا با دوربین گوشی از تابلوی نقاشی اصل یک تصویر یا به اصلاح گذرنامه (پاسپورت) تهیه می‌کند و سپس هوش مصنوعی برنامه، دیگر نسخه های موجود تابلو را با اصل آن می‌سنجد. این فرآیند پردازش تنها با یک تلفن هوشمند به راحتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و در صرف وقت و هزینه‌ی مراجعه به کارشناسان هنری کاهش قابل ملاحظه‌ای پدید می‌آورد.

موارد یادشده در حالی است که موازین کپی رایت و رعایت حقوق مولف این روزها به واسطه دیگر برنامه‌های مبتنی بر تلفن های هوشمند به سادگی می‌توانند نقض می‌شوند و جای خالی استارت آپ های هنری و حقوقی برای رسیدگی به امر کاملا محسوس است.


برای دانلود وان پروو در گوگل پلی کلیک کنید

برای دانلود وان پروو در اپ استور کلیک کنید

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید