هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

پیدا شدن نسخه برهنه مونالیزا در فرانسه

شاهکار مرموز لئوناردو دا وینچی باز هم به صدر خبرها برگشته است اما این‌بار نه فقط به خاطر خودش؛ بلکه به دلیل پیدا شدن طرح برهنه‌ای که کارشناسان لوور آن را نسخه‌ی عریان مونالیزا دانسته‌اند.

هنرشناسان فرانسوی می‌گویند تابلویی را پیدا کرده‌اند که امکان دارد طرح اولیه لئوناردو داوینچی از اثر جاودانه‌اش مونالیزا باشد. جالب است بدانیم که این طرح اولیه با زغال کشیده شده و برای حدود ۱۵۰ سال در میان آثار یک مجموعه دیگر از دیده‌ها پنهان مانده بود.

این طرح یک زن برهنه را نشان می‌دهد که نامش مونا وانا است و تابلوی عریان او به کارگاه نقاشی لئوناردو داوینچی نسبت داده شده. این نظر پس از آن که کارشناسان آزمایش‌های تازه‌ای را روی تابلوی مونالیزا واقع در موزه لوور پاریس انجام دادند، آن‌ها را متقاعد کرد که حتی اگر تمام طرح اثر داوینچی نباشد، دست کم بخشی از تابلو عریان کار داوینچی بوده است. گفتنی است این اثر از سال ۱۸۶۲ در یک مجموعه متعلق به دوران رنسانس در موزه کندو در قصر شانتلی در شمال پاریس نگه‌داری می‌شده است.

لئوناردو داوینچی (۱۴۵۲-۱۵۱۹) نقاش برجسته ایتالیایی دوران رنسانس است و تابلو مونالیزا او یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار هنری جهان و یکی از پرارزش‌ترین آنهاست و اکنون خبرگان آثار هنری می‌گویند شواهد و مدارک کافی برای این که ثابت کند داوینچی آفریننده‌ی هر دو تابلو بوده در دست دارند.

تابلو نقاشی مونا لیزا که با نام لبخند ژوکوند هم شناخته می‌شود، رمزآلودترین اثری هنری جهان است و تاکنون پژوهشگران بسیاری زمان خود را صرف کشف هویت این زن و نسبتش با لئوناردو داوینچی کرده‎اند.

تاریخ خلق این اثر بین سال‌های ۱۵۰۳ تا ۱۵۱۷ تخمین زده شده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید