هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفتگو با محمد جعفر پاکروان درباره سالانه طراحی معاصر فرزاد

به بهانه فراخوان سالانه طراحی معاصر فرزاد که با پشتیبانی گالری فرزاد در مشهد این روزها در حال دریافت آثار است، گفتگویی داشتیم با محمد جعفر پاکروان دبیر این سالانه که چکیده‌ی آن را در زیر می‌خوانید:

  • این روزها جشنواره‌های خصوصی با شیب ملایمی در حال رشد هستند. منبع تغذیه این رشد کجاست و چرا تا حدی کند است؟

به نظر من همیشه بخش خصوصی نقشی غیر قابل انکار در فضای تجسمی ایفا کرده. چون آزادی عمل و خلاقیتی که در این فراخوان ها میشه اعمال کرد در بخش های دیگه فضایی برای جولان نمیمونه و همه آرمان ها و ایده ها زیر ایده لوژی هایی که اعمال میشه از بین میره یا تغییر شکل پیدا میکنه.از بخش پذیرش آثار گرفته تا برگزیدگان و الگو کردن یه شیوه و نگاه. چون طبیعتا همیشه وقتی در یک جشنواره و فراخوان جوایزی در نظر گرفته میشه شرکت کننده با توجه به رویکرد اون رویداد کار میکنن که بتونن موفق بشن یا حداقل کارشون در بخش نمایشگاه راه پیدا کنه. و نکته دیگه اینکه با رشد فراخوان های خصوصی سلایق متفاوت هم رشد میکنه و کار و برای افرادی که بخوان شرکت کنند کار و راحت میکنه. در مورد اینکه چرا کند هست شاید بشه گفت حمایت های مالی و معنوی خوبی ازشون نمیشه.چون طبیعتا از حمایت های دولتی برخوردار نیستن و خودشان باید هزینه های جاری و تامین کنند. البته در مورد فراخوان طراحی معاصر فرزاد اتفاق خوبی که افتاد چه از لحاظ معنوی و چه مادی خوب حمایت شدیم و همچنین پیوند با دانشگاه هنر  نیشابور و دانشکده هنر و معماری شاندیز بار علمی این رویداد و افزایش داد.

 

  • وجه تمایز سالانه طراحی فرزاد با دیگر فراخوان‌های مشابه چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

شاید الزاما همیشه وجه تمایز داشتن دلیلی برای موفق بودن و بهتر بودن نیست. ولی رشد دادن اون مسیر و فضا از اهمیت بالایی برخوردار است.ولی در سوال قبلی عرض کردم همراهی دانشگاههای هنر و پیوند آنها با گالری های خصوصی اتفاق خوشایندی هست که منجر به رشد این رویداد خواهد شد.و نکته دیگر اینکه در این فراخوان ما از یک تیم طراحی گرافیک خلاق و جسور ( استودیو چپ چین) به سرپرستی داوود مرگان بهره می بردیم که هم اطلاع رسانی قوی انجام شد هم اینکه پوستر هایی که خلق کردند مفهوم طراحی و با نگاهی جدید بیان کردند که این قضیه کمتر در بقیه فراخوان ها دیده می شود. همچنین نگاهی که به طراحی داریم رویکردی ورای طراحی آکادمیک است.اینکه بتونیم تمامی نگاهها رو در روز افتتاحیه داشته باشیم.میتوان گفت مهمترین هدف این رویداد شناخت استعداد های جدید و معرفی آنهاست. و با توجه به اینکه این رویداد در مشهد برگزار میشه تعاملی که با گالری علیها تهران انجام شده و خود گالری فرزاد برای  منتخبین سال آینده نمایشگاه گروهی طراحی در دو گالری در نظر گرفته شده.و نکته دیگه معرفی رسانه ی مستقل طراحی که خود در حال حاظر می تونه بیانگر افکار و نگاه آرتیست معاصر باشه.

محمد جعفر پاکروان در گالری فرزاد – مشهد
  • روند داوری آثار به چه صورتی انجام می‌شود و چه ملاک‌هایی برای داوران اولویت دارد؟

در مورد روند داوری آثار به این صورت است که در مرحله اول شرکت کننده تصاویر آثارشون و با توجه به معیار هایی که در فراخوان اعلام کردیم ارسال میکنند. در مرحله اول هیت داوران از روی تصاویر آثار منتخب نمایشگاه و انتخاب میکنن و مرحله دوم پنج نفر برگزیده از روی اصل تصاویر انتخاب میشوند.و در این مرحله اگر هیت داوری تشخصی دهد که اثری تصویر و با اصل آن متفاوت است این حق را دارد که اثر را از نمایشگاه کنار بگذارند.در مورد ملاک های داوری خوب من به عنوان دبیر رویداد در مرحله انتخاب داوران مساله ای که در نظر گرفتم و نگاه آنها حتما با این رویکرد مسو است بیان جدید و خلاقیت در نگاه و تکنیک حتما از ملاک های داوران در انتخاب آثار می باشد.البته که همیشه سلیقه شخصی در هر فراخوانی از طرف داوران اعمال میگردد.ولی در نهایت تلاش میشه شایسته ترین ها  انتخاب شوند.که هرکدامشان در آنده مسیر تازه ای رو بوجود بیارند.

 

  • نقش حمایتی گالری های فعال تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت جشنواره‌ها تاثیرگذار باشد؟

طبیعتا همینطور که گفتم گالری های خصوصی با توجه به آزادی عملی که دارند اگر وارد این نقش خودشان که جریان سازی و کشف استعداد های جدید هست بشوند و ایفا کنند خیلی قوی تر از بخش دولتی میتوانند حرکت کنند.شاید نمونه موفقش منتخب نسل نو گالری هما باشه که در حال حاضر از منتخبین خودش به عنوان آرتیست های گالری استفاده میکنه.ولی متاسفانه دوسالانه نقاشی چند سال است که برگزار نمیشه . البته که انتظار حمایت بخش دولتی از این رویداد ها انتظار به جایی است.

 

  • چشم‌انداز این سالانه طراحی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به نگاه و رویکرد گالری فرزاد و مدیریت آن مجموعه سرکار خانم نامجو که همیشه حمایت و کشف نگاه های جدید مد نظرشون بوده امیدوارم که این رویداد سالانه برگزار بشه و من به عنوان دبیر رویداد تمام تلاشم و می کنم که بتونیم به بهترین شکل این رویداد و ادامه بدیم و در شکل گسترده تری و حتی در چند گالری آثار رو به نمایش درآوریم.و با توجه به حضور چندین دانشکده هنر و گالری های خصوصی که در مشهد فعال هستند و همچنین حجم بالای مخاطب مشتاقی که در این شهر باهاشون روبرو هستیم سرعت رشد این رویداد حتما اضافه خواهد شد.

 

*گفتنی است که به دلیل استقبال مخاطبان، مهلت دریافت آثار فراخوان سالانه طراحی معاصر فرزاد تا بیستم بهمن ماه تمدید شده است.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید