هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در کشور می‌ماند

با افزایش گمانه‌زنی‌ و شایعات در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به اروپا که پس از پایان یافتن نمایش آن‌ها در تهران شدت گرفته است، رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بار دیگر بر ماندن این آثار در داخل کشور تاکید کرد. وی به خبرگزاری ایسنا گفته است که فرستادن این آثار “در دستور کار” قرار ندارد.

پیش از این قرار شده بود بیش از ۶۰ شاهکار متعلق به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران شامل آثاری از پابلو پیکاسو، خوان میرو و اندی وارهول، در کنار آثاری از بهمن محصص و پرویز تناولی دربرلین به نمایش در آیند که با مخالفت گسترده هنرمندان، وزیر ارشاد دستور به توقف ارسال گنجینه را صادر کرد.

از جمله دلایلی که برای جلوگیری از نمایش این گنجینه در خارج از ایران مطرح شده بود، یکی عدم اعلام دقیق آثار موجود در گنجینه موزه بود و دیگری امکان توقیف این شاهکارهای هنر مدرن توسط آخرین ملکه ایران در پیش از انقلاب عنوان شده بود. اگر چه وی در مصاحبه‌ها اعلام کرد این آثار با پول مردم خریداری شده و او ادعایی بر آنها ندارد. این در حالی است که کارشناسان به صورت غیر رسمی قیمت این مجموعه گرانبها را تا سه میلیارد دلار تخمین می‌زنند که همین عامل حساسیت هنرمندان داخل ایران را تشدید می‌کند. در همین رابطه آقای صالحی امیری گفته است:

از ابتدای قبول مسئولیت در این وزارتخانه، بر لزوم نفرستادن این آثار به گالری‌های خارج از کشور تاکید داشته و دارم.

در همین رابطه روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران در بیانیه‌ای اعلام داشت:

آثار خارجی و ایرانی نمایشگاه «مسافران برلین و رم» با پایان نمایشگاه روز (یکشنبه، ۲۸ خردادماه) به گنجینه موزه منتقل می‌شوند. بنابراین مطالبی مبنی بر ارسال آثار این نمایشگاه به برلین، پس از پایان نمایشگاه که در بعضی شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی منتشر شده، نادرست است و آثار با انتقال به گنجینه نگهداری خواهند شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید