هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گوجه فرنگی هایی که موسیقی گوش می دهند

در روز دوم هفته فیلم اروپایی، مستند «وقتی گوجه فرنگی ها با واگنر دیدار کردند» به کارگردانی ماریانا اکونومو محصول ۲۰۱۹ از یونان در سایت هاشور به نمایش درآمد. این مستند درباره دو پسرعموی اهل روستای کوچکی به نام الیاس در مرکز یونان است که از جمعیت آن بعد از مهاجرت جوانان به شهر فقط ۳۳ نفر باقی مانده است. آنها معتقدند پخش موسیقی برای بذرهای گوجه فرنگی در مزرعه به رشد بهتر آنها کمک می کند.

کریستف معتقد است اگر موسیقی سنتی یونانی نباشد گوجه فرنگی ها پژمرده می شوند. الکساندر موسیقی کلاسیک از نوع ریشارد واگنر آهنگساز آلمانی را ترجیح می دهد. الکساندر در دانشگاه ریاضی خوانده ولی در این روستا کسب و کار تولید محصولات کشاورزی و صادرات به کشورهای مختلف از هنگ کنگ گرفته تا آمریکا را اداره می کند.

گوجه فرنگی
photo: Greek News Agenda

الکساندر شخصیتی کاریزماتیک دارد. در حین کار خانم های سالمندی که در کسب و کار او فعالیت می کنند، برای آنها داستان کوتاه می خواند. برای تولید یک نوع خاص غذای نیمه آماده تشکیل شده از گوجه فرنگی، دو سال زمان گذاشته و آزمون و خطا می کند. معتقد است اگر نمی توان به همه دنیا سفر کرد می توان دنیا را به پیش خود آورد و با همین ایده ترتیب بازدید گروه دانش آموزی فرانسوی از مزرعه و کارگاه خود را می دهد.

بازگشت بذرهای کریستوف کلمب

الکساندر داستان بذر را برای کسانی که در مورد فعالیت او سوال می کنند اینگونه تعریف می کند. معتقد است پانصد سال پیش کریستف کلمب در بازگشت از سرزمین تازه کشف شده آمریکا به جز طلا مقداری بذر هم همراه خود آورده به اروپا و آن بذرهای گوجه فرنگی به یونان هم رسیده و حالا آنها محصول نهایی آن بذرها را به آمریکا صادر می کنند.

گوجه فرنگی
photo: Greek News Agenda

الکساندر یک مبارز است. او به دنبال راه هایی است تا بدون انقلاب کردن دنیا را تغییر دهد. حتی اگر دنیا به وسعت روستای کوچک الیاس باشد. 

منطقه ای که روستای الیاس در آن واقع شده دشت تسالالی نام دارد که بزرگترین و مهم ترین دشت کشاورزی یونان از دوران باستان به شمار می رود. اکونومو پنج سال در این منطقه گذراند و تا یک فیلم مستند در مورد این روستای کوچک و تاثیر فعالیت شرکت های چند ملیتی در از بین رفتن کشاورزی محلی با بالا رفتن هزینه ها را نشان دهد.

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید