هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

یافتن تابلویی از گوستاو کلیمت در شکاف دیوار گالری!

در اتفاقی عجیب، یک شاهکار هنری از دل دیوارهای گالری شهر پیاچنزا در شمال ایتالیا پیدا شد.

البته ماجرای این کشف به دسامبر سال گذشته بازمی‌گردد که باغبان‌های گالری در حین تمیز کردن پیچک‌های یک دیوار، متوجه شکافی شدند که در داخلش یک کیف سیاه حاوی یک تابلو بود. این در حالی بود که در ده سال گذشته، این پیچک‌ها هرس نشده بودند و کل دیوار را پوشانده بودند.

کارشناسان با بررسی این تابلو در زیر پرتو فرو سرخ و فرا بنفش و مقایسه آن با تصاویری که در سال ۱۹۹۶ از آن گرفته شد، اصالت و تعلق آن به گوستاو کلیمت، نقاش اتریشی را تائید کردند. ارزش این تابلو دست کم ۶۶ میلیون دلار (۵۱ میلیون پوند) برآورد شده است.

تابلو “پرتره یک بانو” در سال ۱۷-۱۹۱۶ توسط گوستاو کلیمت، نقاش اهل وین کشیده شد.

اورنیلا چیکا، دادستان گفته که آزمایش‌های بیشتر نشان خواهد که آیا این تابلو نقاشی از زمان دزدی در داخل این دیوار بوده یا این که بعدا در آن محل جاسازی شده است و پس از انجام این آزمایش ها این اثر هنری در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

گیدو کازی، کارشناس هنری، گفته که این اثر در شرایط ” نسبتا خوبی” بوده و تنها نیازمند برخی مراقبت‌های معمول است.

جالب است بدانید که این تابلو ۲۳ سال پیش در روز ۲۲ فوریه ۱۹۹۷ در حالی دزدیده شد که جوزپه ریچی اودی در سال ۱۹۲۵ آن را خریده و مشغول برپایی یک نمایشگاه باشکوه بود. دزدان قاب این نقاشی را در بام ساختمان گالری دور انداخته بودند تا به نظر برسد که برای عبور دادن تابلو از پنجره مشرف به بام قاب را شکسته‌اند. اما این پنجره برای عبور دادن تابلو نقاشی خیلی کوچک بود.

 

این که چرا این تابلوی با ارزش را در دیواری در گالری هنرهای مدرن ریچی اودی پنهان کرده بودند، هنوز مشخص نیست.

کمی پیش از دزدی این تابلو، یک دانشجوی هنر دریافت که این نقاشی بر روی نقاشی دیگری از گوستاو کلیمت به نام “پرتره یک بانوی جوان” کشیده شده که از سال ۱۹۱۲ دیده نشده بود.

این دانشجو برای اثبات نظریه‌اش مدیر گالری پیاچنزا را ترغیب کرد که از این تابلو با پرتو ایکس عکس بگیرد.

تابلو اصلی متعلق به یک دختر جوان ساکن شهر وین بود که مرده بود. گوستاو کلیمت در پی مرگ ناگهانی این دختر، برای فراموش کردن مرگ او، بر روی تابلوی “پرتره یک بانوی جوان” نقاشی “پرتره یک بانو” را می‌کشد.

بهتر است از این به بعد به شکاف دیوارهای اطرافتان بیش‌تر دقت کنید؛ شاید شاهکاری در آن‌‌ها پنهان باشد!

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید