هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

به بهانه نمایشگاه اخیر ضحی علینژاد در گالری ایده با نام«دنیای من»، در مورد علاقه مندی ها، دغدغه ها و  دلیل خلق این آثار با او گفت و گو کردیم و با دنیای ذهنی این هنرمند بیشتر آشنا شدیم:

1-  لطفا کمی در مورد خودتان بفرمایید و اینکه در کنار این حرفه پرمشغله چرا به دنیای هنر علاقه مند شده اید و به دغدغه شما تبدیل شده است؟

من ضحی علی نژاد، پزشک و متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه، فارغ‌التحصیل از دانشگاه تهران هستم. از دوران کودکی به نقاشی علاقه مند بودم و با راهنمایی معلمان هنر به یادگیری طراحی و نقاشی پرداختم و این علاقه و دلبستگی به هنر نقاشی، باعث شد تا علی رغم تحصیل و کار در رشته پزشکی، هر زمان که فرصت داشتم به تمرین، یادگیری و مطالعه در این زمینه بپردازم.

اثر ضحی علینژاد

2- دلیل علاقه شما به هنر ایرانی چیست؟

همیشه مجذوب آثار تاریخی، فرهنگی و معماری ایران بودم و رنگ بندی ها، فرم ها و نقش های به کار رفته در نقاشی ها، کاشی‌کاری، سفال و بناهای قدیمی برایم دلپذیر و الهام بخش بوده است. البته لازم میدانم ذکر کنم که وقتی به آثار تاریخی و فرهنگی هر کشوری نگاه می کنیم، زیبایی های منحصر به فرد که خاص آن قوم و ملیت است را می یابیم و این مختص کشور ما ایران نیست.

3-چرا این سبک را در نقاشی  انتخاب کردید، یعنی تجزیه تصویر به فرم های هندسی؟

همانطور که گفتم علاقه من به معماری، کاشی‌کاری و آینه کاری های به کاررفته در بناهای تاریخی و قدیمی باعث شد که به این شیوه ترکیب بندی روی بیاورم تا بتوانم دنیای ذهنی خود را به بیننده منتقل کنم.

اثر ضحی علینژاد

4- رنگ های شاد در پالت شما از چه چیزی سرچشمه می گیرند؟

استفاده از رنگ ها نیز برگرفته از فرهنگ و هنر ایران است که سرشار از زندگی و بالندگیست. علاوه بر این، معتقدم رنگها روی بوم نقاشی مانند نت های موسیقی هستند و بیان کننده حالات و احساسات درونی نقاش می باشند.

5- برای نمایشگاه بعدی چه موضوعی را انتخاب کرده اید؟

در نمایشگاه بعدی سعی دارم به این سبک ادامه دهم. همچنین به موضوعاتی بپردازم که بیانگر احوالات و زندگی ایرانیان از گذشته تا به امروز باشند.

دیدگاهتان را بنویسید