هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

به گزارش هنرگردی به نقل از روابط عمومی گالری علیها، این نگارخانه از روز آدینه 4 شهریور ماه 1401 میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی کودکان و نوجوانان به نمایشگاه‌گردانی «نیلوفر حیدری» با عنوان «دیونامه» است.

در بیانیه این نمایشگاه به نگارش نیلوفر حیدری آمده است:

دیو ها موجوداتی عجیب و غریب و ترسناک هستند که از دیر باز تا امروز، سمت تاریک تمام قصه ها و در تقابل با قهرمانان نشسته اند و گاه ما را ترسانده و رنجانده اند.
کودکان امروز نه تنها ترسی از دیوها ندارند، بلکه بر دوش آنها سوار می شوند تا ماجراجویی تازه ای را آغاز کنند.
نمایشگاه پیش رو حاصل تلاش کودکان و نوجوانانی است که با من همراه شدند تا قدم به دنیای داستانها و افسانه ها بگذاریم و با فرهنگ، هنر و ادبیات کهن سرزمینمان دیداری تازه کنیم تا تصاویری فراتر از عجایب نامه ها و شاهنامه ها بیافرینیم.

نیلوفر حیدری
نیلوفر حیدری به همراه برخی از هنرآموزان کودک و نوجوان در نگارخانه علیها

نیلوفر حیدری در پرسش به انتخاب موضوع نمایشگاه گفت:

“با توجه به حضور پررنگ کودکان و نوجوانان طی دوران همه گیری ویروس کرونا در فضای مجازی و تاثیر عمیق رسانه ها بر علایق و جهان بینی آنها، تصمیم به ایجاد فضایی جدید و جذاب برای بروز خلاقیت و هنر در میان هنرجوهای کارگاه نقاشی‌ام گرفتم.
در ابتدا به بررسی فضای ذهنی و علایق آنها پرداختم و باتوجه به اینکه اکثر آنها به ژانر وحشت علاقه مند بودند، موضوع دیوها را پیشنهاد دادم. سپس هرکدام دیوهایی که می شناختند را معرفی کردند و در ادامه برای ترسیم بهتر آنها به تحقیق و بررسی پرداختیم و در ادامه از کتاب “رساله صد دیو” نوشته مهرک علی صابونچی نیز بسیار بهره بردیم.
هنرجویان کودک و نوجوان در ابتدا طراحی کردند و پس از اتود های متفاوت و ویرایش های بسیار به طرح نهایی خود رسیدند که با استفاده از رنگ اکرلیک یا گواش تصور خود از دیو های منتخب را بر روی بوم نقاشی کردند.” وی روش گزینش آثار را این‌گونه توضیح داد:

“این ایده در ابتدا به صورت فراخوانی محدود در میان هنرجویان کودک و نوجوان مطرح شد و هنرجویان علاقمند با ارائه ی اتودهای خود در مرحله اول و نمایش اثر نهایی در مرحله دوم، بر مبنای توانایی ترکیب بندی، استفاده از فرم و بافت، پالت رنگی شخصی، طراحی متناسب با سن، عدم حضور دست خط بزرگسال در اثر، توانایی نمایش حالات فیگور و خلاقیت توانستد در این نمایشگاه حضور بهم رسانند.”

در همین رابطه نیلوفر علیها مدیر گالری گفت:

“فرصت دادن به کودکان و نوجوانان برای درک فضاهای حرفه‌ای را باید یک نوع سرمایه‌گذاری بلند مدت هنری دانست. این اتفاق منجر به تجربه‌مندی کودکان و نوجوانان شده و روبرویی آن‌ها را با هنر راحت‌تر و روان‌تر می‌کند.”

کسرا علیها مدیر داخلی نگارخانه در همین رابطه افزود:

“بدون شک هنرآموزی که از نوجوانی در صحنه هنری حضور داشته است، بینش ژرف‌تری نسبت به آن‌چه که «هنر معاصر» می‌نامیم پیدا می‌کند؛ چرا که تجربه‌ی زیسته‌ی او با هنر درگیر شده و منجر به شکوفایی استعدادهای او می‌شود.”

علاقمندان جهت بازدید می‌توانند تا روز دوشنبه 14 شهریور ماه 1401 از ساعت 16 تا 20 به نشانی تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه ماهروزاده، کوچه رمضانیان، ابتدای احمدی‌مقدم (ایزد)، پلاک ۳۱، طبقه اول، نگارخانه علیها مراجعه نمایند. گفتنی است گالری علیها روزهای شنبه تعطیل است.

برای دریافت نشانی گالری علیها روی نقشه گوگل کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید