حوزه گرافیک گستردگی بسیار دارد و حریمی بر آن متصور نیست، از مراکز تجاری شهرهای بزرگ تا دورترین مناطق، گسترش یافته و تمام مردم دنیا را مخاطب خویش قرار داده است.
به دوش کشیدن تبلیغات سبب شده تا گرافیک از مرزهای نمایشگاه و کتاب فراتر رفته، و مخاطبان فراوانی را به خود جذب کند. تبلیغات، زمان و مکانِ مشخص، نمیشناسد و در هر زمان و مکان، میتواند به صورت دیداری یا شنیداری (یا توامان)، خود را به مخاطب عرضه کند و مخاطبان نیز خواسته یا ناخواسته، در معرض آن قرار گرفته و بخشی از آن را به ذهن میسپارند.
آنچه که به عنوان تبلیغات دیداری، ارائه میگردد، به دست طراحان گرافیک، گاه کاملا هوشیارانه و درسطح بالا و گاه در سطوح پایین و توسط کاربران رایانه صورت میگیرد؛ این نوسانِ بسیار در بین آثار گرافیکی، نیازهای سلائق مختلف مخاطبان را برآورده میکند، چه آنان که مخاطب خاص هستند و چه آنان که مخاطب عام تلقی میشوند.
در گذرگاههای شهری، راهروهای آراستۀ مراکز بزرگ تجاری، ورودی شرکتهای معتبر و … نشان (آرم) برندهای معتبر دنیا با طراحی طراحان برجسته، خودنمایی میکند و سعی دارد کیفیت محصول را به مخاطب و مشتری خود بنمایاند. این گونه برندها این شانس را برای مخاطبان ایجاد میکنند که از طراحیهای خوب گرافیک در حیطه تبلیغات شهری لذت ببرند.
فراتر از موارد فوق، برخی از آثار گرافیکی نیز در سطوح بالای هنری و توسط اساتید و فارغالتحصیلان دانشگاه، در نمایشگاههای انفرادی، گروهی و یا جشنوارهها ارائه شده و مخاطبان خاص خود را به تماشا دعوت میکند. این گروه از آثار که مخاطبان مخصوص خود را دارد به آثاری همچون: پوستر، طرح جلد، طراحی نشان (آرم) و تصویرسازی محدود میباشد.
در مجموع میتوان گفت که گستردگی آثار گرافیکی سبب شده تا برخی از آثار گرافیکی، ناخواسته در معرض دید همگان قرار گیرند و برخی دیگر نیز در نمایشگاهها ارائه شوند. اما بعضی از این آثار شانس دیده شدن را نداشته و فقط توسط کارشناسان، قابل تشخیص بوده و مردم عادی از دیدن آن بی بهرهاند همانند نظارت بر چاپ.
نویسنده: م.ع