هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آغاز تازه ترین نوبت مرمت تخت جمشید

مرمت بخش‌های آسیب دیده‌ی پارسه یا تخت جمشید آغاز شده است.

در این فصل از مرمت، گروهی متشکل از مرمت‌گران ایتالیایی با همراهی گروه ایرانی در طی شش هفته به مرمت بخش هایی از این مجموعه می‌پردازند.

این گروه که با عنوان “مرمت‌گران بدون مرز” شناخته شده است، قرار است کاخ تچر و کاخ شورا در مجموعه تخت جمشید در استان فارس را مرمت کنند. این تیم با ۱۲ عضو شامل کارشناسان ایرانی و ایتالیایی در قالب تفاهم‌نامه ای در اجرای فصل دوم مرمت تخت جمشید همکاری دارند. گفتنی است پائولو پاستارلو سرپرست خارجی و شهرام رهبر سرپرست ایرانی گروه است.

مرمت‌گران بدون مرز در پارسه یا تخت جمشید
مرمت‌گران بدون مرز در پارسه یا تخت جمشید

به نقل از خبرگزاری ایرنا، گروه ایرانی در پاکسازی، رسوب‌زدایی و بازنگری مرمت‌های پیشین حضور دارند.

مجموعه تخت جمشید یا پارسه از بناها و فضاهای بسیاری از جمله پلکان ورودی، دروازه ملل، کاخ آپادانا، کاخ صدستون، کاخ مرکزی، کاخ هدیش، کاخ تچر، خزانه، خیابان سپاهیان، دروازه ناتمام و کاخ ملکه تشکیل شده است.

محوطه باستانی تخت جمشید در محدوده شهرستان مرودشت و در ۶۰ کیلومتری شمال شیراز است و  از نخستین مکان‌های تاریخی ثبت شده‌ی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌آید.

حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید گفته است در دور اول مرمت در در اردیبهشت ماه بخش‌هایی از دروازه کاخ شورا و بخشی از کاخ تچر به مدت ۴۰ روز مرمت شد. در دور دوم که تا پایان آبان ماه به طول می‌انجامد، بخش‌هایی از پلکان جنوبی تجر و دروازه شرقی کاخ شورا مرمت خواهد شد.

آقای فدایی گفته است:

هدف از مرمت بازسازی نیست بلکه جلوگیری از تخریب دیواره‌ها و ستون‌هایی است که آسیب دیده‌اند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید