هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اثر عجیب فابین افنر

فابین افنر هنرمند سوییسی است که از اثرات نامرئی علوم طبیعی و خواص زمان برای تولیدات بصری اش استفاده می کند و این اثرات نحوی تولید عکس ها، فیلم ها و چیدمان ها جنبشی او را نیز شکل می دهند. او پروژه های متعددی همچون عکاسی از دود الکل آتش گرفته یا عکاسی از انفجار حباب های صابون و غیره دارد که شاید یکی از بهترین پروژه های او مجموعه تصاویر از  خودروهای با کارایی بالا است که به نظر می رسد منفجر شده اند.

در ادامه ی جستجوهای فابین افنر در رنگ ها، مجموعه متاخرعکس های او با عنوان “نشت روغن” می باشد. در این مجموعه ی خلاقانه هنرمند با ریختن آب درون یک مخزن سیاه و اضافه کردن قطره های کوچک روغن بر روی سطح آب از طریق یک سرنگ عکس های متفاوتی را ثبت کرده است. در اثر تماس روغن با سطح آب و گسترش به سرعت آن ساختار رنگین کمانی شگفت آوری به وجود می آید. این ترکیب بندی رنگی به انفجار ستاره ها شباهت دارد و یا در حالتی دیگر به چشم انسان شبیه می باشد. طیف رنگ ها که در مجموعه ی “oil spill” افنر شاهد آن می باشیم، نتیجه ی انعکاس و انکسار نور در حالتی است که از میان غشای روغنی عبور کرده و به سمت دوربین باز تابیده می شود. با توجه به ضخامت غشای روغنی، رنگ ها از آبی به سبز یا قرمز تغییر می کنند، تا زمانی که در نهایت دوباره ناپدید می شوند. او می گوید: “چیزی که در این مجموعه من به آن علاقه مند هستم سادگی بسیار این پدیده است این است، که در عین حال بسیار زیبا و جادویی می باشد”.

 ” ایده ی این پروژه هنگامی که در یک روز بارانی بیرون از استودیو نشسته بودم و در حال تماشای یک غشای نازک از بنزین درون گودال آب بودم، به ذهنم رسید. بنابراین دوباره به داخل استودیو رفتم و شروع به خلق دوباره ی فرایند در محیط و شرایط کنترل شده کردم. در نهایت بعد از امتحان تعداد فرایند های متفاوت و گرفتن صدها عکس، نتیجه ی آزمایش ها منجر به ده عکس نهایی شد”.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید