هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

از خانه اتحادیه چه خبر؟

خانه دایی جان ناپلئون احیا می‌شود

خانه و باغ اتحادیه معروف به خانه دایی جان ناپلئون، در اصل منزل میرزا علی اصغرخان اتابک (امین السلطان) صدراعظم سه پادشاه قاجار ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه بود که پس از فوت وی در سال 1295 خورشیدی توسط حاج رحیم اتحادیه از وارثان امین‌السلطان خرید و با تفکیک آن به ۳۰ سهم، آن را میان فرزندان خود تقسیم کرد. این خانه در دهه ۵۰ لوکیشن سریال معروف «دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی بود و به همین نام نیز معروف شد. سال 1384 با گزارش روزنامه ایران، این خانه از دل تاریخ بیرون آمد و از پیشنهاد اولیه برای ثبت سردر آن، کل حدود 9 هزار متر باقی مانده خانه امین السطان و تنها باقیمنده باغ لاله زار در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

پس از ثبت این بنا کش و قوس های فراوانی به وجودآمد و این خانه – باغ رو به زوال گذاشت و پیچیدگی های حقوقی باعث شد تا کار این خانه قفل شود و تا سال 92 این قفل گشوده نشود؛ اما خوشبختانه در 6 آبان سال 92 قفل این خانه شکسته شد و با برنامه‌ای که کمیته پیگیری حفاظت از خانه های تاریخی تهران و سایت سفرنویس هم‌زمان با هفته تهران ترتیب دادند، جرقه احیا این خانه زده شد و کلید بر قفل هشت ساله بنا زده شد. در این برنامه مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران، رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر تهران، فرهادی قائم مقام سابق شهرداری منطقه 12، نظری مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور، وراث خاندان اتحادیه، نمایندگان سازمان های مردم نهاد و صاحب نظران و رسانه ها با کاشتن درخت در این بنا، نهال احیا خانه اتحادیه را کاشتند و مرتضی طلایی قول داد تا مصوبه تملک خانه اتحادیه توسط شهرداری تهران را در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب برساند و قول وی معروف به «قول طلایی» شد.

حال پس از حدود دو سال از گذشت قول طلایی برای خانه اتحادیه و مصوبه شورای شهر تهران در 2 مهر سال 93 مبنی بر تملک این بنا، این عمارت به تملک سازمان زیباسازی شهر تهران در آمد.

خانه و باغ اتحادیه با توجه به مصوبه مورخ دوم مهرماه 1393 شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر الزام شهردرای تهران به تملک و بازسازی خانه باغ معروف به اتحادیه واقع در محدوده منطقه 12 شهرداری تهران و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی، هنری و دستور شهردار تهران مبنی بر الزامی کردن این مصوبه، در دستور کار سازمان زیباسازی شهر تهران قرار گرفت و در راستای یکی از وظایف سازمان زیباسازی که مرمت و احیا بناهای تاریخی و ارزشمند پایتخت است، خریداری این بنا به عنوان مرکز فرهنگی و هنری دنبال و اجرایی شد.

سازمان زیباسازی در قدم اول با خاندان اتحادیه وارد مذاکره شد ولی به علت تعدد وراث، عدم حضور برخی از مالکین و همچنین اختلاف فی مابین سهام داران خانه اتحادیه، کار تملک زمان بر شد ولیکن با همکاری مراجع قضایی این موضوع به نحو احسنت انجام و در ابتدای هفته گذشته با حضور نماینده دادستانی، دادسرای ناحیه 7، وراث اتحادیه و شهرداری تهران، ملک به سازمان زیباسازی شهر تهران تحویل داده شد.

برای جلوگیری از هرگونه تخریب و تعرض و …، نگهبان های ویژه‌ای در مبادی ورودی خانه اتحادیه جهت تامین امنیت بنا مستقر شدند. همچنین نورپردازی برای کل محوطه و قسمت های بی دفاع صورت گرفته و در کل بنا دوربین مدار بسته نصب شده است. بر اساس اسناد موجود مساحت خانه 8 هزار و 750 مترمربع است که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران به تملک درآمده و بخش‌های تخریب شده در سال 1393 نیز با توجه به بازدید صورت گرفته قابل مرمت، احیاء و بهره برداری است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان تهران کار مرمت و احیاء و برداشت های میدانی این قسمت به زودی آغاز می شود.

نویسنده‌ مهمان: سجاد عسگری

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید