هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

باروری ابرها Cloud Seeding

“باروری ابرها”  یک پاویلیون درون میدانی، برای موزه ی طراحی ملی اسرائیل است. موزه طراحی حولون “Holon” نشان می دهد که طراحی می تواند بیش از تحقق یک نیاز عمومی باشد; پرورش و تشویق برای پیوستن به رویدادهای جمعی. پاویلیون در میدان عمومی موزه واقع شده است و پذیرای رویدادهای متنوعی از جانب خود موزه و یا رویدادهای درون شهری با هدف تعامل مردم با فضاهای عمومی، می باشد. در اینجا مردم به برگزاری چیدمان ها، شرکت در کلاس های رقص فضای باز، خواندن کتاب های امانتی کتابخانه، و یا تنها استراحت در زیر سایبان ها، دعوت شده اند. صندلی های ساحلی بازدید کنندگان  را به لمیدن و استراحت در زیر سایبان، در حال تماشای سقف متحرک  بالای سرشان، دعوت می کند.

پاویلیون  مرزهایی میان خورشید و سایه ها ایجاد می کند که پویا ، واکنشی، و به صورت تکه تکه هستند. این مرزها نتیجه ی حرکت هزاران توپ سبک یا “دانه” بر روی شبکه ی سقف غشایی هستند. جنس دانه ها از پلاستیک های PET  و حاصل بازیافت بطریهای آب می باشند . تعداد 30،000  توپ که آزادانه با وزش باد در سراسر سطح حرکت می کنند، بر روی بام وجود دارد. این جنبش باعث شده تا روبدادها در نقاط مختلف پاویلیون تکرار شود، که برنامه های فرهنگی و فراغتی را با نیروهای نامریی آب و هوایی مرتبط می کند. میکروکلایمت های باد در میدان موزه  فرم فیزیکی ای به وجود می آورد که تحت عنوان سقف متحرک افراد را مجذوب خود می کند. همچنین، نسیم روزانه ی دریای مدیترانه که در بعداز ظهر شروع به وزش می کند ، تجربه ی جمعی تحول پذیر و در عین حال انطباق پذیری را برای بازدیدکنندگان خلق می کند.

باروری ابرها تحول  و فرمی دیگر از نوع ساختمان هایی است که در تمام مناظر کشاورزی اسراییل قابل مشاهده است مانند گلخانه ها.  در این بستر، گلخانه شامل قاب سازه ای ساده (بدون دیوار و پانل های سقفی) که شبکه ی سقف و توپ ها را تحمل می کند، می باشد. این گلخانه ها این بار با استفاده از الگوهای متحرک آب و هوایی بالای سر به عنوان پاویلیونی میدانی برای رویدادهای جمعی، فرهنگی و اوقات فراغت بازدیدکنندگان، باز طراحی شده اند.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید