هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تضاد و تشابه؛ درباره گلیچ ویدئوآرت رضا فاموری

در هفته یازدهم و پایانی نمایشگاه گروهی «گلیچ؛ زبان پیکسل» پلتفرم ۱۰۱، ویدئوآرت رضا فاموری با عنوان «تصعید» به نمایش درآمد. فاموری در این اثر به بررسی فرم شناسی مابین دو اسطوره و نماد غایی یکی از فرهنگ غرب الهه ی ونوس(الهه زیبایی) و دیگری از شرق الهه ی شیوا (خدای مرگ) می پردازد. یکی زیبایی و عشق می بخشد و دیگری علاوه بر زایش نابود کننده هم هست. یکی به رنگ سپیدی هاست و دیگری خاکستر گورستان را به تن کرده است تا به ما نشان دهد مرگ واقعیتی است در کنار زندگی .

از تلفیق و تطبیق تصاویر دو اسطوره بر هم و تبدیل آن از عکسی دو بعدی به تصویر ویدئویی سه بعدی و پویا که در حال ریزش و حرکت است تصعید خلق شده است. علاوه بر هم پوشانی که این دو اسطوره بر هم دارند، تکنیک موشن پیکسل و تحرک مواج گونه‌ی این پیکسل ها باعث ایجاد حس توهم و اختلال در شناسایی ابژه‌ی اثر می‌گردد.

رضا فاموری متولد۱۳۷۳ فارغ‌التحصیل کارشناسی عکاسی از دانشکده هنر‌و‌معماری واحد تهران‌مرکزی دانشگاه آزاد و در حال حاضر دانشجوی ارشد پژوهش هنر است. فرم سازی و روح موجود در مجسمه های دو هزار سال گذشته در دو نقطه ی هند و یونان باستان و اشتراکات میان الهه های خلق شده مهم ترین منابع الهام بخش برای خلق این اثر توسط فاموری بوده اند .

گلیچ ویدئوآرت رضا فاموری در قالب نمایشگاه گروهی گلیچ؛ زبان پیکسل به کیوریتوری محمدعلی فاموری و صادق مجلسی در فضای ۱- گالری باوان تا جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ به نمایش خود ادامه خواهد داد.

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید