هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

جوئل پیتر ویتکین عکاس مرگ

نگاهی به آثار عکاس جوئل پیتر ویتکین

 

 در این مقاله با  عکس های  عکاسی آشنا  می‌شویم که برای ساخت عکس های خود از خرید اعضای بدن انسان های مرده استفاده می کند! این عکاس هم مانند دیگر هنرمندان تجسمی دست به آفرینش اثر هنری می‌زند ولی نه لزوما زیبا مثل زیبایی تصویری از طبیعت؛ بلکه او دنیای متفاوتی را خلق می کند. نام این عکاس جوئل پیتر ویتکین است. او از اعضای بدن مثل طبیعت بی‌جان استفاده  می‌کند. اعضای بدن افراد ناقص الخلقه و انسان های عجیب و غریب مانند کوتوله ها، دوجنسی ها، معلولان جسمی و دیگر طرد شده های اجتماع زیبا پسند. موضوعات عکس های او اسطوره ها – به صورت  کنایه و تمثیلی- هستند که منبع آنها ادبیات، اساطیر، نقاشی های رنسانس و باروک، داستان های مذهبی و … است و البته وی فضای این داستان ها را به سلیقه خود بازسازی می کند. در حقیقت او یک عکاس صحنه پرداز (استیج)  می‌باشد.

joel-peter-witkin-photographer-art-honargardi-2015-1394-(8)

محتوای عکس های جوئل پیتر ویتکین یهودی الاصل، باعث جذاب شدن عکس های او می شوند. حتی مخالفان سبک کار او منکر اجرای او و توجه او به جزییات با دقتی بی‌نظیر نمی شوند. احتمالا دانستن بخشی از زندگی شخصی او شما را هم در شمار کسانی قرار دهد که به وی حق می‌دهند تا راهی عجیب در عکاسی بپیماید. مرگ پدر در آثار او تاثیر زیادی گذاشته است. او در کودکی شاهد مرگ دختر بچه ای بوده است که سرش از تنش جدا شده است و همچنین او در جنگ ویتنام به عنوان عکاس جنگ حضور داشته است. همین‌ها بس که هدف او نشان دادن مرگ و تسلط بر آن باشد. وی در زندگی هنری اش از مرگ اجتناب نمی‌کند بلکه با اجساد سرد خانه ها، صحنه هایی می‌‎سازد تا بتواند بر پدیده‌ی مرگ تسلط یابد. او داستان های کهن را به شیوه‌ی خود باز بینی می‌کند… هنرش به نوعی گروتسک می باشد و حس متفاوت و تامل برانگیزی را انتقال می‌دهد و این درست همان هنر عکاسی معاصر است.

joel-peter-witkin-photographer-art-honargardi-2015-1394-(7)

عکس های بیش‌تر به دلیل خشونت و سختی زیاد به کار رفته در اثر، در این‌جا قابل نمایش نیست. برای دیدن آثار بیش‌تر به صفحه‌ی جوئل پیتر ویتکین در آرت نت مراجعه کنید.

رخشید فنایی

architect

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید