هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

حراج آثار بنکسی برای بیماران فلسطینی

از بریستول تا بیت‌لحم

بنکسی هنرمند ناشناس دیوارنگاری های مشهور، به تازگی آثارش را به نفع بیمارستانی در بیت‌لحم به حراج گذاشته است.

این نقاشی‌ها که با موضوع بحران پناهندگی کشیده شده‌اند به بهای بیش‌از ۲.۲ میلیون پوند (۲.۹ میلیون دلار) در یک حراجی در شهر لندن به فروش رسیدند.

 

این نقاشی‌ها یک اثر هنری سه‌گانه (تریپتیک) به نام “نمای دریای مدیترانه در ۲۰۱۷” است

تخمین نخستین برای این نقاشی‌ها مبلغ ۱.۲ میلیون پوند بود اما نزدیک به دو برابر فروخته شد. اما هم‌چنان به نقاشی “شامپانزه‌ها در پارلمان بریتانیا” که در آن بنکسی نمایندگان پارلمان بریتانیا را به شکل شامپانزه به تصویر کشیده بود، نرسید. آن تابلو در اکتبر سال گذشته (۲۰۱۹) به مبلغ ۹.۹ میلیون پوند به فروش رفت.

قرار است مبلغ فروش این نقاشی‌ها صرف ساخت بخش تازه‌ای برای بیماری‌های حاد قلبی و تجهیزات توانب‌خشی کودکان در “انجمن اعراب بیت‌لحم برای توانبخشی” بشود.

جالب است بدانیم که بنکسی برای آفریدن این سه‎گانه، روی سه نقاشی قدیمی روغنی سبک دوره رمانتیک، دوباره نقاشی کرده است. او به این سه نقاشی که چشم‌اندازهایی از دریایی خروشان هستند، تصاویری از جلیقه‌های نجات و شناورهای رها شده، اضافه کرده است و به بحران مهاجرت و پناهندگی اروپا اشاره دارد.

الکس برانکزیک، رئیس بخش هنرهای معاصر اروپا در سادبیز، قبل از شروع حراجی گفت:

بنکسی برای آفریدن نمای دریای مدیترانه در ۲۰۱۷ سه نقاشی روغنی را با هنرنمایی خودش مخدوش کرد تا آثاری را خلق کند که در عین اینکه چشم‌اندازی از قرن نوزدهم را نمایش می‌دهد، ولی نورافکن را روی یکی از بحران‌های عظیم قرن بیست و یکم می‌اندازد.

آقای برانکزیک اضافه کرد:

نقاشی ‌سه‌گانه بنکسی در گالری ‘از رامبرانت تا ریشتر ‘ سادبیز، در کنار مشهورترین نقاشان تاریخ، از جمله برناردو بلوتو، یان ون گوین، و ویلیام ترنر به دیوار آویزان است… با این حال کار او به دلیل پیام سیاسی که دارد جدا قرار گرفته است.

البته این نخستین بار نیست که این هنرمند ناشناس به بحران مهاجرت و پناهندگی اشاره می‌کند. او در اثری دیگر، استیو جابز، مدیرعامل سابق و از بنیانگذاران شرکت اپل را به صورت پسر یک مهاجر سوری به تصویر کشیده بود که در یک دست یک کیسه پلاستیک و در دست دیگرش یکی از مدل‌های نخستین رایانه‌ی اپل را در دست دارد.

یکی از کارهای اخیر بنکسی در متروهای لندن بود، که در آن با اسپری پیام‎هایی راجع به گسترش شیوع ویروس کرونا بر روی واگن‌های مترو نوشته بود.

البته پس از آن، سازمان حمل و نقل لندن ضمن قدردانی از بیان هنری برای تشویق مردم به پوشیدن ماسک، “به پیروی از سیاست جدی ضد دیوارنگاری (در مترو)” آن اثر را پاک کرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید