هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

دست ها ، داستان زندگی انسانها

دست ها به جای صورت

دست ها برای ما همیشه مهم بوده‌اند؛ چه زمانی که انقدر کار کرده ایم و زحمت کسی یا چیزی را کشیده ایم، چه زمانی که خطوط و شیارهایش برایمان معانی و تفاسیر مختلف دارد و احتمالا این جمله را زیاد شده ایم که “فلانی زیر دست او بزرگ شده” و همین دست ها و خطوط کفشان هستند که برخی باور دارند تقدیرمان را به ما نشان داده و مسیر زندگی را برایمان مشخص می‌کنند. در پرونده‌ی امروز به سراغ یک مجموعه عکس با همین موضوع رفته ایم:

دست یه مرد روحانی

عکاس لبنانی، عمر ردا، در پروژه جدید خود به نام “دستان: داستان زندگی” فرهنگ و سنتهای جهانی را از زاویه ای جدید به تصویر می کشد. با نشان دادن تها دستان سوژه هایش به جای صورتشان، از ما می خواهد ببینیم این دستها درباره افراد چه می گویند. او به کشورها و روستاهای گوناگون سفر کرد و کف دستها را به نمایش گذاشت. بسیار جالب است که با هر کف دستی به دنیای آن فرد وارد می شویم.

دست یک پسربچه روستایی

ردا می گوید:

دست مثل چشم است  آنچه در عمق خود دارد را نشان می دهد. دستها برای تکامل و تقای ما ضروری بودند. انسانهای اولیه از آنها برای روشن کردن آتش، شکار، جنگ و کارهای دیگر استفاده می کردند. دستها مهمترین عضو برای بالا بردن مهارتهای ما بوده اند، از ابتدای آفرینش تا دنیای صنعتی امروزی.

دست یک پیرزن

تصاویر دستها کشمکش و سختی روزگار را به نمایش می گذارند. ما نیز تنها در ذهن خود به عنوان بیننده داستان هرکدام از دستها را حدس می زنیم.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید