هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

دیگو ریورا نقاش مشهور مکزیکی

دیگو ریورا نقاش و هنرمند مشهور مکزیکی (diego rivera) متولد ۸ دسامبر سال ۱۸۸۶ شهر گوئاناخواتوی مکزیک می باشد. برادر دوقلوی او هنگامی که یکسال و نیم داشت مرد. پدر او معلم روستایی و سردبیر روزنامه ای با گرایش های لیبرال و مادرش زنی خانه دار بود. آنها در سال ۱۸۹۲ به شهر مکزیکوسیتی مهاجرت کردند و برای همیشه در انجا ماندگار شدند. دیگو در سن ده سالگی وارد آکادمی سن کارلوس شد و به سرعت استعدادهایش برای استادهای او آشکار شد. وی در سال ۱۹۰۷ اولین نمایشگاه انفرادی خود را برگزار کرد و موفق به دریافت بورس تحصیلی از طرف دولت مکزیک در اسپانیا شد و یکسال بعد یعنی در سال ۱۹۰۸ به پاریس نقل مکان کرد؛ جایی که با اولین همسر خود که نقاشی روس به نام آنجلینا بیلاف بود، ملاقات کرد.

او بین سالهای ۱۹۱۳ و ۱۹۱۷ تعداد زیادی اثر در سبک کوبیسم ایجاد و همچنین به بررسی سایر سبک ها پرداخت. در سال ۱۹۲۱ به مکزیک بازگشت و در سال ۱۹۲۲ اولین نقاشی دیواری خود را در دبیرستان ملی مکزیک اجرا کرد و سپس به دنبال آن ۱۵ اثر دیگر در مکزیک و امریکا همچون؛ انسان در تقاطع (۱۹۳۳) برای مرکز راکفلر در نیویورک، خلق کرد. همسر دوم او گوادالوپه مارین مدل و رمان نویس مکزیکی بود که در سال ۱۹۲۲ با او ازدواج کرد و از او صاحب دو دختر شد. در سال ۱۹۲۹ با فریدا کالو نقاش معروف مکزیکی ازدواج کرد. فریدا بیست سال از او جوان تر بود و با وجود اختلافاتی که داشتند همواره عاشق او بود. فریدا در سال ۱۹۵۴ فوت کرد و دیگو یکسال بعد از آن با اما هورتادو ازدواج کرد.

در سال ۱۹۴۴ نقاشی معروف برهنه با الکتراس ها را ترسیم کرد. در سال ۱۹۴۹ به مناسبت ۵۰ سال فعالیت هنری نمایشگاهی از آثار او در کاخ هنرهای زیبای مکریک برگزار شد. ازاو دیگو ریورا هزاران تابلوی نقاشی، طراحی های بیشمار، آثار گرافیکی و تصویرسازی و همچنین نقاشی های دیواری شگفت انگیز باقی مانده است. وی که از بیماری سرطان رنج می برد در تاریخ ۲۴ نوامبر سال ۱۹۵۷ در خانه اش در سان انخل در گذشت.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید