هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

رونمایی آلبوم دور و دیر، تک نوازی سه تار مهدی مشتاق در مکزیکوسیتی

در هفته ای که گذشت شاهد رونمایی آلبوم دور و دیر (Tarde y Lejos)، تکنوازی سه تار هنرمند و نوازنده مهدی مشتاق در مکزیکوستی بودیم. آنچه در زیر می خوانیم مقدمه ای از این آلبوم به همراه بیوگرافی این هنرمند است؛

دور و دیر حاصل دوره‌های زمانی متفاوت از زندگی نگارنده است. اجرای اول بداهه‌نوازی در آواز بیات اصفهان است که پاییز سال ۱۳۸۶ در تهران ضبط شده است. بخش دومْ اجرای زنده در دستگاه چهارگاه و آواز بیات ترک است. ساختار بنیادی و قطعات این کنسرت بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ ساخته و تنظیم شد و در بهار ۱۳۹۵ در مراسم ۷۹سالگی رادیو UNAM، رادیوی دانشگاه ملی خودمختار مکزیک در مکزیکوسیتی (National Autonomous University of Mexico) به اجرا درآمد.

قطعات و بداهه‌نوازی‌ها در این آلبوم براساس رپرتوار موسیقی ایرانی، ردیف، ساخته و اجرا شده‌ است، به‌گونه‌ای که با حفظ اصول و قواعد بنیادی ردیف برداشتی آزادانه و شخصی از این گنجینه‌ی موسیقی را ارائه می‌کند.

مهدی مشتاق – مکزیکوسیتی – پاییز ۱۳۹۵

tarde y lejos_mehdi moshtagh

مهدی مشتاق  موسیقیدان و نوازنده‌ی سه‌تار، متولد شهر اصفهان است که از سال ۱۳۸۰ آموختن موسیقی ایرانی و ساز سه‌تار را آغاز کرد. ابتدا نزد رسول عطایی به آموختن ردیف میرزاعبدالله پرداخت و از سال ۱۳۸۲ برای تکمیل ردیف نزد علی بیانی رفت. او سپس به مکتب استاد محمدرضا لطفی راه یافت و از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۸۹، ضمن دوره‌ی تخصصی ردیف، شیوه‌های بداهه‌پردازی را آموخت و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ در محضر استاد داریوش طلایی، ضمن فرا گرفتن قطعاتی از قدما،  ظرافت‌ها و تکنیک‌های سه‌تار را فراگرفت؛ همچنین در سال ۱۳۸۹ از کلاس های مسعود شعاری، بهره برد. وی در سال ۱۳۸۹ کنسرت دونوازی سه‌تار و تنبک را با همراهی مجید حسابی اجرا کرد که به‌صورت آلبوم تصویری با عنوان نقش دیگر منتشر شد. او همچنین طی سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ در تهران، اصفهان و یزد به تدریس موسیقی ایرانی و ساز سه‌تار پرداخت.

مشتاق در سال ۱۳۹۰ به مکزیک مهاجرت کرد و فعالیت‌های خود را در این کشور از سر گرفت. تشکیل گروه موسیقی دیدار و کلاس‌های آموزش موسیقی ایرانی از نخستین فعالیت‌های وی در مکزیک است. او، در سال ۱۳۹۲، گروه سه‌تارنوازان مشتاق را با اولین نسل از شاگردان مکزیکی خود پایه گذاشت. مشتاق در مدت اقامت در مکزیک با پروژه‌های متعددی همکاری داشته است، از جمله: گروه سِگرِل (موسیقی قرون وسطی و رنسانس)، کمپانی ملی تئاتر مکزیک (نوازنده و آهنگساز در تئاتر اینانا) و گروه لا خیرالدا (نوازنده و آهنگساز در کنسرت-نمایش سبزِ خون). وی در سال ۱۳۹۲ به گروه اخیپتنوس (موسیقی و رقص مهاجرِ مکزیک) پیوست و آلبوم کیتاپناس (Quitapenas) را با این گروه ضبط کرد. مشتاق در سال ۱۳۹۴ برای پروژه‌ی پرشیکو (Pérxico) موفق به دریافت بورس هنری از وزارت فرهنگ مکزیک شد و طی یک سال قطعاتی تلفیقی با ریشه‌ای از موسیقی ایرانی و موسیقی سنتی مکزیک ساخت. همچنین در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان نوازنده و آهنگساز در ضبط آلبوم گروه اَبگال همکاری کرد.

وی علاوه بر آسیا، اروپا و آمریکا کنسرت‌های متعددی در مکزیک داشته است، از جمله: کنسرت در کاخ هنرهای زیبای مکزیکوسیتی (El Palacio de Bellas Artes)، تئاتر شهر مکزیکوسیتی(El Teatro de la Ciudad)، موزه‌ی ملی مردم‌شناسی و تاریخ (El Museo Nacional de Antropología e Historia)، کاخ باستانی آرسوبیسپادو (El Antiguo Palacio del Arzobispado)، انستیتو ملی رادیو (Radio IMER) و رادیو دانشگاه ملی خودمختار مکزیک (Radio UNAM)؛ همچنین کنفرانس‌های متعددی درباره‌ی رپرتوار موسیقی ایرانی در دانشگاه ملی خودمختار مکزیک (UNAM)، کالج مکزیک (El Colegio de México)، مرکز ملی آرشیو موسیقی مکزیک (La Fonoteca Nacional) و مدرسه‌ی ملی موسیقی مکزیک (La Escuela Nacional de Música) ارائه داده است.

مشتاق نامزد دریافت جایزه‌ی لاس لوناس (Las Lunas del Auditorio Nacional) برای بهترین اجرای زنده در سال ۲۰۱۳ با گروه اخیپتنوس، نفر اول جشنواره‌ی موسیقی جوان در سال ۱۳۸۶ و نفر دوم جشنواره‌ی موسیقی دانشجویی کشور در سال ۱۳۸۳ است.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید