هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تماشاخانه ها از تعطیلی کرونا چقدر خسارت دیدند؟

تعطیلات و قرنطینه‌ی اجباری پس از کووید-۱۹ بسیاری از کسب و کارهای سراسر جهان را با مشکلات جدی روبرو کرده است و به طبع رویدادهای فرهنگی- هنری هم به دلیل ماهیت ذاتی خود در خط مقدم آسیب‌های ناشی از تعطیلی‌ها قرار گرفته‌اند.

در همین رابطه اداره کل هنرهای نمایشی در سومین گزارش خود به پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی پرداخته است.

متن گزارش شماره ۳ این اداره‌کل پس از بررسی شرایط موجود تئاتر استان‌ها به شرح زیر است:

«۱- به غیر از استان‌های لرستان، جنوب کرمان، مرکزی، مناطق آزاد اروند و قشم مجموعا ۲۹ استان کشور اطلاعات مربوط به گروه‌ها و نمایش‌های تعطیل‌شده را در سایت ایران‌تئاتر بارگذاری کرده‌اند.

۲- از مجموع ۴۶۶ اثر نمایشی  در ۲۹ استان کشور، طبق بررسی‌های اولیه ۱۷۳ اثر نمایشی در حال اجرا و ۲۵۵ اثر در حال تولید یا در نوبت اجرا بوده‌اند که در این ایام از فعالیت بازمانده‌اند.

۳- هنرمندان کانون سرگرمی‌های نمایشی، مجموعا ۲۲۹ نفر بودند که از فعالیت دائمی خود بازمانده‌اند.

۴- هنرمندان و نمایشگران خیابانی طبق اعلام دفتر مربوطه (به‌غیر از استان قم)، مجموعا ۸۹۰ نفر بودند که از فعالیت فصلی خود بازمانده‌اند.

۵- طبق اطلاعات اعلامی از ۷ استان آذربایجان غربی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، فارس، قم و مازندران ۲۰ تماشاخانه خصوصی با ظرفیت ۷۵۶ صندلی در این ایام تعطیل شده‌اند. از دیگر استان‌ها متاسفانه آماری ارائه نشده است.

۶- با توجه به اطلاعات کامل ارائه‌شده در پیوست این خبر، چنان‌چه گروه‌های نمایشی مغایرتی در اطلاعات منتشرشده مشاهده می‌کنند می توانند تا تاریخ سه‌شنبه ۲۰ خرداد با مراجعه به کارشناسان تئاتر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خود نسبت به اصلاح و تکمیل آن اقدام کنند. بدیهی است در این خصوص دفتر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره‌کل هنرهای نمایشی آماده راهنمایی و پاسخگویی به همکاران محترم خواهد بود.»

هم‌چنین دو فایل پی دی اف با عناوین «نمایش‌های در حال تولید استان‌ها» و «تماشاخانه‌های خصوصی در استان‌ها» به این گزارش پیوست شده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید