هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلم ونیز

روز سه‌شنبه هفتم امرداد فیلم‌های برگزیده‌ی جشنواره فیلم ونیز اعلام شدند و ایران با ۳ نماینده، حضور پررنگی از خود به نمایش گذاشت.

فیلم «خورشید»، تازه‌ترین فیلم مجید مجیدی، در بخش رقابتی جشنواره پذیرفته شده است.

فیلم «خورشید» واپسین فیلم مجید مجیدی است که با نام بین‌المللی «بچه‌های خورشید» عرضه شده و پیش‌تر در جشنواره فجر سال گذشته هم جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرده بود. فیلمنامه‌ی خودشید، حاصل همکاری مجیدی و نیما جاویدی است و به کودکان کار می‌پردازد.

۱۸ فیلم بر سر شکار شیر طلایی ونیز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

دیگر رقیبان فیلم خورشید در بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز آثاری از سینمای آمریکا، ژاپن، لهستان، فرانسه، اسرائیل، جمهوری آذربایجان و ایتالیا هستند.

نکته‌ی دارای اهمیت این بخش، وجود هشت فیلم‌ساز زن از کل ۱۸ فیلم شرکت‌کننده است.

در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز هم واپسین ساخته‌ی شهرام مکری که تاکنون نمایش داده نشده با عنوان «جنایت بی‌دقت» برگزیده است. این بخش به گونه‌ای برابر بخش نوعی نگاه در جشنواره کن به شمار می‌آید.

مکری خبر این پیروزی را در صفحه‌ی اینستاگرام خود اعلام کرده است:

 

View this post on Instagram

 

خب خب خب. به همه دوستان و همکارانم در فیلم جنایت بی دقت.چه آنها که در این عکس هستند و چه باقی که اینجا نبودند به خصوص به خانم نگار اسکندرفر تهیه کننده محترم فیلم خسته نباشید می گویم. حضور فیلم درجشنواره ونیز برایم خبر خوشحال کننده ای بود. همچنین به آقای مجیدی و احمد بهرامی عزیز تبریک می گویم.از آقای مجیدی بسیار آموخته ام و احمد دوست همکلاسیم است و در تجربه های دانشگاهی همکاران خوب هم بودیم.امیدوارم فیلم ها هم نمایش خوبی درجشنواره داشته باشند.از دوستان فستیوال ونیز شنیده ام که امسال فیلم های سینمای ایران از نظرشان بسیار خوب و قوی بوده اند و این انتخاب را خیلی سخت کرده.به راحتی می توانست به جای جنایت بی دقت فیلم دیگری آنجا باشد.پس سعی می کنم قدر این شروع خوب را بدانم و برای بهتر دیده شدن فیلم و زودتر دیده شدنش در ایران تمام تلاشم را بکنم. فقط این را اضافه کنم که لذت کار کردن با امیر اثباتی – پرویز ابنار (با آرش و محسن)-بابک کریمی -بهزاد دورانی- احسان روناسی- شیوا پاک نیت- علیرضا برازنده – نسیم احمدپور-احسان صدیق- مسعود دلیری-محمد ساربان -محمود بهرازنیا – سیاوش چراغی پور-الاهه بخشی- ریٔوفه رستمی- نادر اژدری-ابوالفضل کاهانی- فریبا کامران -معصومه بیگی -محمد ربانی-گلنوش قهرمانی -عادل یراقی- راضیه منصوری – مجید ،رضا،الهه،گلزار،شهروز(تیم درجه یک کارگردانی)- هوتن حق شناس- محمد وحامد عزت خواه-پگاه ترکی و گلاویژ نادری- جواد فاضلی -احمد عبدالهی وحامد فاخری، اتفاقیست که برای هر کارگردانی در سینما از هر خبر خوبی،لذت بخش تر است. تازه کلی هم بازیگر درجه یک فیلم اولی داریم .از همه ممنونم. جنایت_بی دقت شهرام_مکری #هجوم ماهی_و_گربه جشنواره_ونیز فستیوال

A post shared by Shahrammokri (@shahrammokri_mokri) on

«جنایت بی‌دقت» چهارمین ساخته‌ی شهرام مکری به حساب می‌آید و نگار اسکندرفر تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است.

جالب است بدانیم که شهرام مکری پیش‌تر هم در جشنواره فیلم ونیز با فیلم «ماهی و گربه» درخشیده بود.

نماینده‌ی سوم سینمای ایران هم در بخش افق‌ها قرار دارد و اثری از احمد بهرامی با عنوان «دشت خاموش» است. این فیلم درباره مشکلات چند خانواده‌ی طبقه‌ی کارگر است.

جشنواره فیلم ونیز امسال به دلیل مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به شکل جمع و جورتری برگزار می‌شود و حتی برخی از بخش‌های آن حذف شده‌اند.

هم‌چنین پس از ۱۱ سال، امسال جشنواره با فیلمی از ایتالیا گشایش خواهد یافت.

کیت بلانشت
کیت بلانشت

ریاست بخش مسابقه امسال با بازیگر برجسته استرالیایی، کیت بلانشت، خواهد بود که چهره‌هایی چون ورونیکا فرانتس (کارگردان و فیلمنامه‌نویس اتریشی)، نیکولا لاجویا (نویسنده ایتالیایی)، کریستی پوئیو (کارگردان اهل رومانی)، جوآنا هاگ (کارگردان بریتانیایی) و لودیوین سنیه (هنرپیشه فرانسوی) وی را همراهی خواهند کرد. رئیس هیئت داوران در بخش افق‌ها هم کلر دنی، فیلمساز جنجالی فرانسوی، است.

هفتاد و هفتمین دوره از جشنواره فیلم ونیز کار خود را در روز چهارشنبه دوم سپتامبر در جزیره لیدوی آغاز می‌کند و به مدت ۱۰ روز تا تاریخ ۱۲ سپتامبر ادامه خواهد داشت و سپس با اهدای جوایز اصلی پایان می‌یابد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید