هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

کولاژ هاى ناکجا آباد متهیو بورل

متهیو بورل ،هنرمند آلمانى علاقه اى خاصى به استفاده از کولاژ براى خلق  شخصیت ها و مناظر ى دارد که تا به حال دیده نشده اند. در مجموعه اى به نام دورویى او با شکستن تصاویر و تکرار قسمتهایى از عکس ها  پرتره هاى به وجود آورده است که گویى تصویر یک فرد چندین بار و با گونا گونى خاصى تکرار شده اند.

 در حالى که عکسها   واقع گرایانه هستند ولى با این تکنیک ویژه , حال و هواى سورئالیسم به خود گرفته اند.

عکسها بصورت پازل در کنار هم قرار گرفته اند، قسمت هایى از چشم ها و دماغ از هم جدا ولى مرتبط در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.  او در نوشته هایش بیان کرده است که به  “قدرت عکسها و ترکیب آنها” علاقه خاصى دارد. او در این مجموعه به خوبى نشان داده است که با تکرار یک قسمت از عکس چگونه مى توان کیفیت و ویژگى هاى خاصى در عکسها خلق کرد. او مى گوید تصاویر کتاب ها، مجلات و هر متریال دیگرى که به نظرش بتواند در ترکیب عکسها استفاده کند آثارى خلق مى شوند _که جزییات در عین تضاد_ تصویرى کلى به وجود مى آورند که واقع گرایانه نیستند و گویى زمان و مکان در آنها معنى و مفهومى ندارند   از این رو کولاژ ها ى او را متعلق به ناکجا آباد نامیدم.

در حقیقت او با استفاده از تکتیک قدیمى برش عکسها و بعد با اختیار داشتن علم روز منتاژ دیجیتالى و حتى منتاژ صدا ،آثارى به وجود مى آورد که در بین هر دو گروه کولاژ سنتى و امروزى مى گنجد. بورل  آثارش را “data-ism” مى نامد. او در باره این نام گذارى مى گوید که هدف هنر تنها حواس پرت کردن مخاطبان نیست ،بلکه هدف این است که مخاطبین به  ایده اى جدید تفکر کنند و به اشتراک نقطه نظر هاى مختلف بپردازند و اینکه مخاطبان به این سو کشیده شوند مى تواند از هر طریقى باشد چه تناقض و چه به تمسخر کشیدن حوادث امروز و دیروز.  او مى افزاید ما در عصر اطلاعات زندگى مى کنیم ،اینترنت ،موبایل،تلویزیون استفاده از همه امکانات براى من راه حلى براى حضم و خلاصه کردن همه اتفاقات روز مره است.

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید