هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مروری بر نمایشگاه نگاره خط های اقوام کهن مکزیک

سفارت مکزیک در ایران در تاریخ‌های ششم و هشتم آبان ماه سال جاری دو مراسم افتتاحیه از نمایشگاه ” نگاره خط های پیش از استعمار مکزیک” را در محل موزه ملی ایران و دیگری در محل سازمان اسناد ملی ایران برپا کرد که برای اولین بار چنین آثار مهمی از تمدن مکزیک باستان در ایران و خاور میانه نمایش داده شدند. اهمیت این اسناد در ارزش آنها به عنوان گواه تاریخی جنبه‌های مختلف زندگی تمدنهای بزرگ پیش از کلمب نهفته است که در سرزمین مکزیک اسقرار یافتند و منشاء نگاره خط های به نمایش درآمده منطقه‌ی مرکزی مکزیک است. مجموعه نگاره خط هایی که در کتابخانه ملی مردم شناسی و تاریخ، و موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ مکزیک نگهداری می‌شوند در سال ۱۹۹۷ در برنامه حافظه‌ی جهانی یونسکو گنجانیده شدند.

۱

این مراسم با خوشامدگویی و سخنرانی سفیر مکزیک آقای اولیس کانچولا شروع شد و بر لزوم نزدیکی تمدنهای بزرگ تاکید نمود. همچنین ایشان نسخه ای از نگاره خط معروف بوتورینی را به کتابخانه ملی ایران اهدا کرد. این نمایشگاه با حضور مدیر کل کتابخانه ملی ایران، آقای بالتازار بریتو مدیر کل کتابخانه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک و نیز خانم کاترینا استنو کار‌شناس یونسکو در زمینه گفتگوی میان تمدن‌ها افتتاح شد و در حین بازدید آقای بالتازار توضیحاتی در باره‌ی خط‌نگاره‌ها ارائه دادند.

۵

این رویداد علاوه بر حمایت آژانس همت کاریهای بین‌الملل و توسعه (AMEXCID)، از حامیان دیگری چون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، مسئولین موزه ملی و کتابخانه ملی ایران، سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو)، بنیاد فرهنگ اقتصاد مکزیک، بنگاه انتشاراتی نگاه و گروه تجاری آرین نیز بهره‌مند شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید